فسخ شرایط در قرارداد کار

فسخ شرایط در قرارداد کار

یکی از راه های فسخ قرارداد کار، درج شرط قطعی است. اما در چه شرایطی می توان شرط قطعی را در قرارداد کار گنجاند و قرارداد کار پس از وقوع آن شرط چه زمانی خاتمه می یابد؟

شرط قطعی چیست؟ 

هنگام تنظیم قرارداد کار، آزادی قراردادی برای طرفین اعمال می شود. این بدان معنی است که خود طرفین ممکن است تعیین کنند که چه چیزی در قرارداد گنجانده شده است. مثلاً امکان وجود شرط قطعی در قرارداد کار وجود دارد.

شرط قطعی به این معناست که شرطی در قرارداد گنجانده شده است که حاوی یک رویداد یا شرط است. هنگامی که این رویداد رخ می دهد، یا شرط ایجاد می شود، قرارداد کار طبق قانون خاتمه می یابد. به این معنی که قرارداد بدون نیاز به اخطار یا انحلال خاتمه می یابد.

هنگام استفاده از یک شرط قطعی، باید باشد مردد که شرط اجرا شود. بنابراین کافی نیست که از قبل یقین داشته باشیم که شرط نافذ خواهد شد، بلکه فقط زمان نافذ شدن آن هنوز در حال تعیین است.

در کدام قرارداد کار می توان شرط قطعی را لحاظ کرد؟

برای یک قرارداد کار بی پایان، ممکن است یک شرط قاطع در نظر گرفته شود. قرارداد کار به طور نامحدود (بدون اعمال شرط انحلال) به حیات خود ادامه می دهد. تنها در صورت تحقق شرط قطعی، قرارداد کار به موجب قانون خاتمه می یابد.

همین پیشنهاد در مورد قرارداد کار با مدت معین نیز صدق می کند. ممکن است یک شرط قطعی در قرارداد گنجانده شود. قرارداد کار مانند یک قرارداد عادی (بدون درج شرط قطعی) در طول مدت قرارداد وجود دارد. تنها در صورت تحقق شرط قطعی، قرارداد کار به موجب قانون خاتمه می یابد.

نمونه هایی از یک شرط قطعی

یک نمونه شرط قطعی، اخذ مدرک دیپلم است. به عنوان مثال، ممکن است یک کارفرما موظف به استخدام کارمندان با مدرک تحصیلی خاص باشد. در آن صورت، قرارداد کار ممکن است حاوی یک شرط قاطع باشد مبنی بر اینکه کارمند باید مدرک دیپلم را در مدت معینی داشته باشد. اگر در این مدت مدرک تحصیلی را نگرفته باشد، طبق قانون قرارداد کار خاتمه می یابد.

مثال دیگر داشتن گواهینامه رانندگی است. اگر گواهینامه راننده تاکسی که به عنوان شرط قطعی در قرارداد کار او قید شده است، گرفته شود، طبق قانون پایان می یابد.

نمونه نهایی الزام به ارائه یک بیانیه VOG است. در برخی مشاغل (مانند معلمان، دستیاران آموزشی و پرستاران)، گواهی حسن رفتار طبق قانون الزامی است.

سپس می توان در قرارداد کار گنجانده شود که کارمند موظف است در مدت معینی VOG صادر کند. آیا کارمند در انجام این کار کوتاهی می کند؟ سپس قرارداد کار بر اساس قانون به پایان می رسد.

شرایط برای گنجاندن یک شرط قطعی چیست؟

شرط قاطع فقط می تواند تحت شرایط خاصی در قرارداد کار گنجانده شود.

  • اولاً شرط باید به طور عینی قابل تعیین باشد. باید برای همه مشخص باشد که شرط قطعی چه زمانی مؤثر واقع شده است. نباید جایی برای دید کارفرما وجود داشته باشد (مثلاً در صورت عدم انجام کار، قرارداد کار طبق قانون به پایان می رسد).
  • ثانیاً، شرط نباید ناقض ممنوعیت های اخراج طبق قانون اخراج باشد (مثلاً پیش شرط نباید بخواند: در صورت بارداری یا بیماری، قرارداد کار طبق قانون به پایان می رسد).
  • ثالثاً، باید مطمئن نباشد که این شرایط رخ خواهد داد. پس نباید فرض بر وقوع شرط باشد و فقط زمان وقوع آن مشخص نباشد.
  • در نهایت، کارفرما باید بلافاصله پس از وقوع شرط قطعی را استناد کند. بنابراین، هیچ دوره اطلاع رسانی اعمال نمی شود.

آیا سوالات بیشتری در زمینه شرط قاطع دارید یا سؤالات کلی در مورد an قرارداد استخدام و مایل به دریافت مشاوره هستید؟ اگر این چنین است لطفا با ما تماس بگیرید. وکلای کار ما خوشحال خواهند شد که به شما کمک کنند!

Law & More