زیر و بم شرکت قانونی دو ردیف

زیر و بم شرکت قانونی دو ردیف

شرکت قانونی دو رده قانونی نوع خاصی از شرکت است که می تواند برای NV و BV (و همچنین تعاونی) اعمال شود. معمولاً تصور می شود که این فقط مربوط به گروههای بین المللی است که بخشی از فعالیتهای آنها در هلند است. با این حال ، لزوماً اینگونه نیست. رژیم ساختار می تواند زودتر از آنچه انتظار می رود قابل اجرا شود. آیا این چیزی است که باید از آن اجتناب شود یا مزایای خود را نیز دارد؟ در این مقاله به بحث در مورد ریز و درشتهای شرکت قانونی دو رده پرداخته شده و شما را قادر می سازد تا ارزیابی درستی از اثرات آن انجام دهید.

زیر و بم شرکت قانونی دو ردیف

هدف شرکت قانونی دو ردیف

شرکت قانونی دو ردیفی به دلیل توسعه مالکیت سهام در اواسط قرن گذشته به سیستم حقوقی ما وارد شد. در جاهایی که سهامداران اکثریت متعهد بلند مدت بودند ، سرمایه گذاری کوتاه مدت در یک شرکت (حتی برای صندوق های بازنشستگی) بیشتر و بیشتر شد. از آنجا که این امر منجر به مشارکت کمتر نیز شد ، مجمع عمومی سهامداران (از این پس "GMS") کمتر قادر به نظارت بر مدیریت بود. این امر قانونگذار را واداشت تا در دهه 1970 شركت قانونی دو ردیف را معرفی كند: یك شكل خاص از تجارت كه در آن توازن بین كار و سرمایه به دنبال نظارت دقیق تر است. این توازن در نظر گرفته شده است تا با تشدید وظایف و اختیارات هیئت نظارت (از این پس "SB") و با معرفی شورای كار با هزینه قدرت GMS حاصل شود.

امروزه این پیشرفت در سهامداری همچنان حائز اهمیت است. از آنجا که نقش بسیاری از سهامداران در شرکتهای بزرگ منفعل است ، ممکن است اتفاق بیفتد که گروه کوچکی از سهامداران پیشگام GMS باشند و قدرت زیادی بر مدیریت داشته باشند. مدت زمان کوتاه سهامداری چشم انداز کوتاه مدت را تشویق می کند که در آن سهام باید ارزش خود را در اسرع وقت افزایش دهند. این یک نگاه محدود به منافع شرکت است ، زیرا ذینفعان شرکت (مانند کارمندان آن) از یک چشم انداز بلند مدت بهره مند می شوند. قانون حاکمیت شرکتی در این زمینه از "ایجاد ارزش بلند مدت" صحبت می کند. به همین دلیل است که شرکت قانونی دو رده هنوز هم یک فرم مهم شرکت است که هدف آن اصلاح تعادل منافع سهامداران است.

کدام شرکت ها واجد شرایط رژیم ساختار هستند؟

قوانین قانونی دو لایه (که به هلندی رژیم ساختار یا "ساختار ساختار" نیز نامیده می شود) بلافاصله اجباری نیستند. این قانون الزاماتی را تعیین می کند که یک شرکت باید قبل از اجباری شدن درخواست پس از یک دوره خاص ، رعایت کند (مگر اینکه معافیتی وجود داشته باشد ، که در زیر بحث خواهد شد). این الزامات در بخش 2: 263 قانون مدنی هلند ('DCC') آورده شده است:

  • La سرمایه مشترک شرکت همراه با ذخایر مندرج در ترازنامه از جمله یادداشت های توضیحی به مبلغ حداقل مبلغی که توسط فرمان سلطنتی تعیین شده است (که در حال حاضر در 16 میلیون €) این شامل سهام خریداری شده (اما لغو نشده) و کلیه ذخایر پنهان همانطور که در یادداشت های توضیحی نشان داده شده است.
  • این شرکت یا یک شرکت وابسته به آن تاسیس کرده است شورای کار براساس یک تعهد قانونی است.
  • حداقل 100 کارمند در هلند شاغل هستند توسط شرکت و شرکت وابسته آن. این که کارمندان در استخدام دائمی یا تمام وقت نیستند ، نقشی در این میان ندارد.

شرکت وابسته چیست؟

یک مفهوم مهم از این الزامات است شرکت وابسته. غالباً این تصور غلط وجود دارد که قوانین قانونی دو لایه در مورد شرکت مادر اعمال نمی شود ، مثلاً این شرکت مادر نیست که شورای کار را ایجاد کرده بلکه شرکت تابعه است. بنابراین همچنین بررسی اینکه آیا شرایط خاصی در مورد سایر شرکتهای داخل گروه رعایت شده است نیز مهم است. اینها می توانند به عنوان شرکتهای وابسته حساب شوند (مطابق ماده 2: 152/262 DCC):

  1. شخص حقوقی ای که شرکت یا یک یا چند شرکت وابسته به طور انحصاری یا مشترک به آن مراجعه می کنند و برای حساب خود یا خود ، حداقل نیمی از سرمایه مشترک را تأمین کنید,
  2. شرکتی که تجارت در ثبت تجاری ثبت می شود و برای آن شرکت یا یک شرکت وابسته است نسبت به اشخاص ثالث نسبت به کلیه بدهی ها کاملاً مسئول است.

درخواست داوطلبانه

سرانجام امکان پذیر است بکار گرفتن سیستم برد دو لایه (کامل یا تعدیل شده) به طور داوطلبانه. در این صورت ، تنها شرط دوم مربوط به شورای کار قابل اجرا است. سپس قوانین قانونی دو ردیف به محض گنجاندن در اساسنامه شرکت قابل اجرا هستند.

تشکیل شرکت قانونی دو ردیف

اگر این شرکت شرایط فوق الذکر را داشته باشد ، از نظر قانونی واجد شرایط "یک شرکت بزرگ" است. این باید ظرف دو ماه پس از تصویب حساب های سالانه توسط GMS به ثبت تجارت گزارش شود. حذف این ثبت به عنوان یک جرم اقتصادی محسوب می شود. بعلاوه ، هر یک از طرفین ذینفع مشروعیت می تواند از دادگاه بخواهد این ثبت را انجام دهد. اگر این ثبت به مدت سه سال به طور مداوم در ثبت تجارت باشد ، ساختار ساختار قابل اجرا است. در آن زمان اساسنامه باید برای تسهیل این رژیم اصلاح شده باشد. دوره اعمال قوانین قانونی دو ردیف شروع به کار نمی کند تا زمان ثبت نام ، حتی اگر اعلان حذف شده باشد. اگر شرکت دیگر شرایط فوق را برآورده نکند ، ممکن است در موقت ثبت نام قطع شود. وقتی به شرکت اطلاع داده شود که مجدداً عمل کند ، دوره از ابتدا شروع می شود (مگر اینکه دوره به اشتباه قطع شود).

معافیت (جزئی)

تعهد اطلاع رسانی در مورد معافیت کامل اعمال نمی شود. اگر رژیم ساختار قابل اجرا باشد ، این امر بدون یک دوره تخلیه متوقف خواهد شد. معافیت های زیر از قانون ناشی می شود:

  1. این شرکت یک است شرکت وابسته یک شخص حقوقی که رژیم کامل یا تخفیف یافته برای آن اعمال می شود. به عبارت دیگر ، اگر سیستم هیئت مدیره دو لایه (تخفیف شده) برای مادر اصلی اعمال شود ، شرکت فرعی معاف خواهد شد ، اما بالعکس برای مادر اصلی معافیت نخواهد داشت.
  2. La این شرکت به عنوان یک شرکت مدیریت و امور مالی در یک گروه بین المللی فعالیت می کند، با این تفاوت که کارمندان شاغل در این شرکت و شرکتهای گروه در بیشتر قسمتها خارج از هلند استخدام می شوند.
  3. شرکتی که حداقل نیمی از سرمایه صادر شده در آن باشد در شرکت کرده است a سرمایه گذاری مشترک توسط حداقل دو شخص حقوقی مشمول رژیم ساختار.
  4. شرکت خدمات یک است گروه بین المللی

همچنین برای گروههای بین المللی رژیم ساختار تعدیل یا ضعیف وجود دارد که در آن SB مجاز به انتصاب یا برکناری اعضای هیئت مدیره نیست. دلیل این امر این است که اتحاد و سیاست در داخل گروه با یک شرکت قانونی دو رده قانونی شکسته شده است. این امر در صورت بروز یکی از موارد زیر اعمال می شود:

  1. این شرکت (i) یک شرکت هیئت مدیره دو ردیف است که (ii) حداقل نیمی از سرمایه صادر شده توسط یک شرکت مادر اصلی (هلندی یا خارجی) در اختیار شرکت مادر یا شرکت وابسته است و (III) اکثریت گروه "کارمندان در خارج از هلند کار می کنند.
  2. حداقل نیمی از سرمایه صادر شده یک شرکت قانونی دو طبقه توسط دو یا چند شرکت تحت a نگهداری می شود سرمایه گذاری مشترک ترتیب (ترتیب همکاری متقابل) که اکثر کارمندان آن در گروه خود در خارج از هلند کار می کنند.
  3. حداقل نیمی از سرمایه صادر شده توسط یک شرکت مادر یا شرکت وابسته آن تحت یک توافق نامه همکاری متقابل نگهداری می شود که خود یک شرکت قانونی دو طبقه است.

عواقب رژیم ساختار

وقتی دوره تمام شد ، شرکت باید اساسنامه خود را مطابق با مقررات قانونی حاکم بر سیستم هیئت مدیره دو لایه اصلاح کند (مواد 2: 158-164 از DCC برای NV و مواد 2: 268-2: 274 از DCC برای BV). شرکت های دو ردیف در موارد زیر با شرکت عادی متفاوت هستند:

  • La تأسیس یک هیئت نظارت (یا ساختار هیئت مدیره یک لایه طبق ماده 2: 164a / 274a از DCC) اجباری است;
  • La اختیارات گسترده تری به SB داده خواهد شد با هزینه اختیارات GMS. به عنوان مثال ، به SB حق تصویب در مورد تصمیمات مهم مدیریت داده می شود و (تحت رژیم کامل) قادر به تعیین و برکناری مدیران است.
  • La اعضای SB پس از معرفی توسط SB توسط GMS منصوب می شوند ، که یک سوم اعضا توسط شورای کار تعیین می شوند. انتصاب فقط با اکثریت مطلق نمایندگی حداقل یک سوم سرمایه صادر شده قابل رد است.

رژیم ساختاری قابل اعتراض است؟

قدرت سهامداران کوچک ، فعال و منحصراً سود محور می تواند توسط رژیم ساختار محدود شود. دلیل این امر آنست که SB از طریق گسترش اختیارات خود می تواند بر روی طیف وسیعی از منافع مربوط به منافع شرکت متمرکز شود ، از جمله منافع سهامدار ، که به معنای گسترده و همچنین تداوم شرکت به نفع سهامداران است. کارکنان همچنین نفوذ بیشتری در سیاست های شرکت پیدا می کنند ، زیرا شورای کار یک سوم SB را منصوب می کند.

محدودیت کنترل سهامدار

با این حال ، شرکت قانونی دو رده ای می تواند ضرر داشته باشد اگر شرایطی ایجاد شود که از عمل سهامداران کوتاه مدت خارج شود. دلیل آن این است که سهامداران بزرگ ، که قبلاً شرکت را با نفوذ و چشم انداز بلند مدت خود غنی می کردند (به عنوان مثال ، در مشاغل خانوادگی) ، کنترل آنها توسط سیستم هیئت مدیره دو لایه محدود است. این امر همچنین می تواند جذابیت این شرکت را برای سرمایه های خارجی کمتر کند. دلیل این امر این است که شرکت قانونی دو ردیف دیگر قادر به استفاده از حقوق انتصاب و برکناری - گسترده ترین اعمال این کنترل - و (حتی در رژیم تعدیل شده) اعمال حق وتو در تصمیمات مهم مدیریتی نیست. . حقوق توصیه یا اعتراض باقیمانده و احتمال برکناری موقت فقط سایه کمرنگی در این مورد است. بنابراین مطلوبیت یک سیستم قانونی دو لایه به فرهنگ سهامداران در شرکت بستگی دارد.

یک رژیم سازه ای سفارشی

با این وجود ، می توان مقدماتی را برای اسکان سهامداران شرکت در حدود قانون تنظیم کرد. به عنوان مثال ، اگرچه در اساسنامه محدود کردن تصویب تصمیمات مهم مدیریتی توسط SB وجود ندارد ، اما می توان برای این تصمیمات به تصویب هیئت مدیره شرکت دیگری (به عنوان مثال GMS) نیز نیاز داشت. برای این ، قوانین عادی برای اصلاح اساسنامه اعمال می شود. علاوه بر انحراف در اساسنامه ، انحراف قرارداد نیز ممکن است. با این حال ، این توصیه نمی شود زیرا در قانون شرکت قابل اجرا نیست. با ایجاد اصلاحات قانونی مجاز در قوانین قانونی دو ردیف ، می توان با وجود اعمال اجباری راهی برای رژیم متناسب با شرکت یافت.

آیا بعد از خواندن این مقاله هنوز در مورد رژیم ساختار س haveالی دارید یا می خواهید توصیه های سفارشی درباره رژیم ساختار داشته باشید؟ پس لطفا تماس بگیرید Law & More. وکلای ما در زمینه حقوق بشر تخصص دارند و خوشحال می شوند که به شما کمک کنند!

Law & More