عزل مدیر یک شرکت

عزل مدیر یک شرکت

بعضی اوقات اتفاق می افتد که مدیر یک شرکت اخراج می شود. نحوه فعالیت اخراج کارگردان بستگی به موقعیت قانونی وی دارد. دو نوع مدیر را می توان در یک شرکت متمایز کرد: مدیران قانونی و عناوین.

تمایز

A مدیر قانونی در یک شرکت موقعیت حقوقی ویژه ای دارد. از یک سو ، وی مدیر رسمی شرکت است که توسط مجمع عمومی سهامداران یا توسط هیئت نظارت بر اساس قانون یا اساسنامه منصوب می شود و به این ترتیب مجاز به نمایندگی شرکت است. از طرف دیگر ، وی براساس قرارداد کاری به عنوان کارمند شرکت منصوب می شود. یک مدیر قانونی در این شرکت مشغول به کار است ، اما او یک کارمند "عادی" نیست.

برخلاف مدیر قانونی ، الف مدیر عنوان مدیر رسمی شرکت نیست و او فقط مدیر است زیرا این نام مقام اوست. غالباً یک مدیر عنوان نیز "مدیر" یا "معاون رئیس جمهور" خوانده می شود. مدیر عنوانی توسط مجمع عمومی سهامداران یا هیئت نظارت منصوب نمی شود و به طور خودکار مجاز به نمایندگی شرکت نیست. او می تواند برای این امر مجاز باشد. یک مدیر عنوان از طرف کارفرما منصوب می شود و بنابراین ، یک کارمند "عادی" شرکت است.

روش عزل

برای مدیر قانونی برای برکناری قانونی ، روابط شرکت و اشتغال وی باید خاتمه یابد.

برای خاتمه روابط شرکتها ، تصمیمی که از نظر قانونی معتبر توسط مجمع عمومی سهامداران یا شورای نظارت باشد ، کافی است. از این گذشته ، به موجب قانون ، هر مدیر قانونی همیشه می تواند توسط نهادهای مجاز برای انتصاب معلق و برکنار شود. قبل از عزل مدیر ، توصیه ای باید از شورای کار درخواست شود. علاوه بر این ، شرکت باید یک دلیل معقول برای اخراج داشته باشد ، مانند یک دلیل اقتصادی و اقتصادی که باعث می شود موقعیت از بین برود ، یک رابطه اشتغال مختل با سهامداران یا ناتوانی مدیر برای کار. سرانجام ، در مورد برکناری طبق قانون شرکت ها باید موارد زیر را رعایت کنید: تشکیل معتبر مجمع عمومی سهامداران ، امکان شنیده شدن مدیر توسط مجمع عمومی سهامداران و مشاوره درمورد مجمع عمومی سهامداران در مورد تصمیم عزل.

برای خاتمه روابط کاری ، یک شرکت معمولاً باید دلیل معقولی را برای برکناری داشته باشد و UWV یا دادگاه تعیین می کند که چنین زمینه منطقی وجود دارد یا خیر. فقط در این صورت کارفرما می تواند قرارداد کار را با کارمند به طور قانونی فسخ کند. با این حال ، یک استثناء در این رویه مربوط به مدیر قانونی است. اگرچه یک دلیل منطقی برای برکناری مدیر قانونی لازم است ، اما آزمون اخراج پیشگیرانه کاربردی ندارد. بنابراین ، نکته آغازین در رابطه با مدیر قانونی این است که ، در اصل ، خاتمه روابط شرکت او نیز منجر به خاتمه روابط اشتغال وی می شود ، مگر اینکه یک ممنوعیت ابطال یا سایر توافقات اعمال شود.

برخلاف یک مدیر قانونی ، الف مدیر عنوان فقط یک کارمند است این بدان معناست که قوانین اخراج "عادی" برای وی اعمال می شود و بنابراین وی از یک مدیر قانونی حمایت بهتر از اخراج می کند. دلایلی که کارفرما باید نسبت به اخراج وی اقدام کند ، در مورد مدیر عنوان ، از قبل تست شده است. هنگامی که یک شرکت می خواهد مدیر عنوان را عزل کند ، شرایط زیر امکان پذیر است:

  • اخراج با رضایت متقابل
  • اخراج با اجازه اخراج از UWV
  • عزل فوری
  • عزل توسط دادگاه فرعی

مخالفت علیه عزل

اگر شرکتی زمینه معقول و معقولی برای اخراج نداشته باشد ، مدیر قانونی می تواند جبران خسارت ناعادلانه ای را مطالبه کند ، اما برخلاف مدیر عنوان ، نمی تواند خواهان ترمیم قرارداد کار باشد. علاوه بر این ، دقیقاً مانند یک کارمند عادی ، مدیر قانونی مجاز به پرداخت انتقالی است. مدیر قانونی با توجه به موقعیت ویژه خود و برخلاف سمت مدیر عنوان ، می تواند با تصمیم عزل در هر دو دلیل رسمی و اساسی مخالف باشد.

دلایل اساسی مربوط به معقول بودن عزل است. مدیر می تواند استدلال کند که تصمیم اخراج باید با توجه به آنچه در قانون فسخ قرارداد کار و آنچه طرفین توافق کرده اند نقض شود ، فسخ شود. با این حال ، چنین استدلالی از سوی یک مدیر قانونی به ندرت منجر به موفقیت می شود. درخواست تجدیدنظر در مورد نقص رسمی احتمالی تصمیم عزل ، احتمال موفقیت بیشتری برای او دارد.

دلایل رسمی مربوط به روند تصمیم گیری در جلسه عمومی سهامداران است. اگر معلوم شود که قوانین رسمی رعایت نشده اند ، یک خطای رسمی می تواند منجر به ابطال یا ابطال تصمیم مجمع عمومی سهامداران شود. در نتیجه ، مدیر قانونی ممکن است در نظر گرفته شود که هرگز برکنار نشده و شرکت ممکن است با ادعای دستمزد قابل توجهی روبرو شود. برای جلوگیری از این امر ، بنابراین مهم است که الزامات رسمی تصمیم عزل را رعایت کنید.

At Law & More، ما می فهمیم که برکناری یک مدیر می تواند تأثیر عمده ای بر شرکت و خود مدیر داشته باشد. به همین دلیل است که ما یک رویکرد شخصی و کارآمد را حفظ می کنیم. وکلا ما در زمینه کار و حقوق صنفی متخصص هستند و به همین دلیل می توانند در این فرآیند از شما حمایت قانونی کنند. آیا این را دوست داری؟ یا سؤال دیگری دارید؟ سپس تماس بگیرید Law & More.

Law & More