تعارض منافع مدیر تصویر

تعارض منافع مدیر

مدیران یک شرکت باید در هر زمان با توجه به علاقه شرکت هدایت شوند. اگر مدیران مجبور شوند تصمیمی اتخاذ کنند که منافع شخصی آنها را شامل شود ، چه می شود؟ چه علاقه ای غالب است و انتظار می رود یک کارگردان در چنین شرایطی چه کاری انجام دهد؟

تعارض منافع مدیر تصویر

چه زمانی تعارض منافع وجود دارد؟

هنگام مدیریت شرکت ، هیئت مدیره ممکن است گاهی تصمیمی اتخاذ کند که برای مدیر خاص نیز مزیت ایجاد کند. به عنوان مدیر ، شما باید به دنبال منافع شرکت باشید و نه به منافع شخصی (های شخصی) خود توجه کنید. اگر تصمیمی که توسط هیئت مدیره اتخاذ شده منجر به سود شخصی مدیر شود مشکلی فوری وجود ندارد. اگر این منافع شخصی با منافع شرکت در تعارض باشد ، این متفاوت است. در آن صورت مدیر ممکن است در جلسات و تصمیم گیری شرکت نکند.

در پرونده Bruil ، دیوان عالی کشور حکم داد که اگر مدیر نتواند از منافع شرکت و شرکت وابسته به آن محافظت کند ، به گونه ای که انتظار می رود یک مدیر عدد صحیح و بی طرفانه این کار را انجام دهد ، تعارض منافع وجود دارد. وجود منافع شخصی یا منافع دیگری که با منافع شخص حقوقی موازی نباشد. [1] در تعیین اینکه آیا تعارض منافع وجود دارد ، باید کلیه شرایط مربوطه در نظر گرفته شود.

وقتی مدیر در ظرفیت های مختلفی عمل می کند یک تعارض کیفی منافع وجود دارد. این مورد به عنوان مثال زمانی اتفاق می افتد که مدیر یک شرکت در عین حال طرف قرارداد شرکت است زیرا او همچنین مدیر یک شخص حقوقی دیگر است. سپس مدیر باید چندین منافع (متضاد) را نمایندگی کند. اگر یک منافع کیفی خالص وجود داشته باشد ، منافع با قوانین تضاد منافع پوشش داده نمی شود. این مورد در صورتی صورت می گیرد که علاقه با علاقه شخصی کارگردان در هم نپیوندد. نمونه آن این است که دو شرکت گروهی توافق می کنند. اگر مدیر مدیر هر دو شرکت باشد ، اما سهامدار (n) (غیر مستقیم) نباشد یا منافع شخصی دیگری نداشته باشد ، تضاد منافع کیفی وجود ندارد.

عواقب ناشی از تضاد منافع چیست؟

عواقب ناشی از تضاد منافع اکنون در قانون مدنی هلند بیان شده است. اگر یک مدیر منافع شخصی مستقیم یا غیرمستقیم مغایرتی با منافع شرکت و شرکت وابسته به آن داشته باشد ، نمی تواند در مشورت و تصمیم گیری شرکت کند. اگر در نتیجه هیچ تصمیمی از هیئت مدیره اتخاذ نشود ، هیئت نظارت تصمیم می گیرد. در غیاب هیئت نظارت ، تصمیم توسط مجمع عمومی اتخاذ می شود ، مگر اینکه در اساسنامه خلاف آن مقرر شده باشد. این ماده در بخش 2: 129 بند 6 برای شرکت سهامی عام (NV) و 2: 239 بند 6 قانون مدنی هلند برای شرکت سهامی خاص (BV) گنجانده شده است.

از این مقالات نمی توان نتیجه گرفت که صرف وجود چنین تعارضی در منافع به یک مدیر منتسب است. همچنین نمی توان وی را سرانجام در چنین شرایطی سرزنش کرد. در این مقالات فقط شرط شده است كه مدیر باید از شركت در روند مشورت و تصمیم گیری خودداری كند. بنابراین این یک آیین نامه رفتاری نیست که منجر به مجازات یا جلوگیری از تعارض منافع شود ، بلکه فقط یک آیین نامه رفتار است که نحوه حضور یک مدیر در صورت بروز تعارض منافع را توصیف می کند. ممنوعیت شرکت در مشورت و تصمیم گیری به این معنی است که مدیر مربوط ممکن است رأی ندهد ، اما می تواند قبل از جلسه هیئت مدیره یا معرفی ماده در دستور کار جلسه هیئت مدیره ، درخواست اطلاعات کند. با این حال ، نقض این مواد موجب می شود که این قطعنامه مطابق ماده 2:15 بخش 1 زیر الف قانون مدنی هلند باطل شود. در این مقاله آمده است که تصمیمات اگر با مقررات مربوط به شکل گیری تصمیمات در تعارض باشد باطل است. دعوی برای ابطال می تواند توسط هر کسی که علاقه منطقی به رعایت مقررات دارد ، آغاز شود.

این فقط وظیفه پرهیز نیست که اعمال می شود. مدیر همچنین باید تصمیمی را که به موقع به هیئت مدیره گرفته می شود ، در مورد تعارض احتمالی منافع ارائه دهد. علاوه بر این ، از ماده 2: 9 قانون مدنی هلند نتیجه می شود که تعارض منافع نیز باید به مجمع عمومی سهامداران اطلاع داده شود. با این حال ، قانون به وضوح بیان نکرده است که چه زمانی تعهد گزارش گزارش شده است. بنابراین توصیه می شود که مقرراتی به همین منظور در اساسنامه یا جاهای دیگر بگنجانید. قصد قانونگذار با این قوانین محافظت از شرکت در برابر خطر تأثیر مدیر توسط منافع شخصی است. چنین علایقی خطر ابتلا به ضرر شرکت را افزایش می دهد. بخش 2: 9 قانون مدنی هلند - که مسئولیت داخلی مدیران را تنظیم می کند - مشمول آستانه بالایی است. مدیران فقط در صورت رفتارهای جدی مقصر مسئول هستند. عدم رعایت قوانین قانونی یا قانونی تعارض منافع یک شرایط جدی است که در اصل منجر به مسئولیت مدیران می شود. یک مدیر متخاصم را می توان شخصاً به شدت مورد سرزنش قرار داد و بنابراین در اصل می تواند توسط شرکت مسئول شناخته شود.

از آنجا که قوانین تعارض منافع اصلاح شده ، قوانین نمایندگی عادی در چنین شرایطی قابل اجرا است. بخشهای 2: 130 و 2: 240 قانون مدنی هلند از این نظر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از طرف دیگر ، مدیری که براساس قوانین تعارض منافع مجاز به شرکت در مشورت و تصمیم گیری نیست ، مجاز به نمایندگی شرکت در عمل قانونی اجرای تصمیم است. طبق قانون قدیم ، تعارض منافع منجر به محدودیت در قدرت نمایندگی شد: آن مدیر اجازه نمایندگی شرکت را نداشت.

نتیجه

اگر مدیری منافع متضادی داشته باشد ، باید از مشورت و تصمیم گیری خودداری کند. این در صورتی است که او منافع شخصی داشته باشد یا منافعی با منافع شرکت موازی نباشد. اگر مدیری به تعهد خود در ممتنع عمل نكرد ، ممكن است این شانس را داشته باشد كه بتواند به عنوان مدیر توسط شركت مسئول شناخته شود. بعلاوه ، کسی که علاقه منطقی به این کار دارد ، می تواند این تصمیم را لغو کند. مدیر ممکن است علی رغم تضاد منافع ، نماینده شرکت باشد.

آیا تشخیص اینکه تعارض منافع وجود دارد مشکل است؟ یا اینکه آیا باید وجود علاقه را فاش کرده و به هیئت مدیره اطلاع دهید شک دارید؟ از وکلای حقوق شرکت در Law & More برای آگاهی دادن به شما. با هم می توانیم شرایط و امکانات را ارزیابی کنیم. بر اساس این تجزیه و تحلیل ، ما می توانیم در مورد مراحل بعدی مناسب به شما مشاوره دهیم. ما همچنین خوشحال خواهیم شد که در طول هرگونه رسیدگی به شما مشاوره و کمک دهیم.

[1] HR 29 ژوئن 2007 ، NJ 2007/420؛ JOR 2007/169 (برویل).

Law & More