نمونه نامه مطالبه دستمزد

نمونه نامه مطالبه دستمزد

وقتی به عنوان کارمند کار انجام داده اید، مستحق دریافت دستمزد هستید. مشخصات مربوط به پرداخت دستمزد در قرارداد کار تنظیم شده است. اگر کارفرما دستمزد را (به موقع) پرداخت نکند، به صورت پیش فرض است و می توانید مطالبه دستمزد را مطرح کنید.

چه زمانی درخواست دستمزد را ثبت کنیم؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا کارفرما از پرداخت دستمزد خودداری می کند. اول، ممکن است کارفرما ناتوانی در پرداخت باشد. در این صورت کارفرما پولی برای پرداخت دستمزد ندارد. مطالبه دستمزد در این مورد راه حلی نخواهد بود. در این شرایط بهتر است برای ورشکستگی کارفرما اقدام کنید.

علاوه بر این، قرارداد کار ممکن است شامل بند حذف حقوق نیز باشد. این بدان معناست که برای ساعاتی که کار نکرده اید، حقوقی به شما تعلق نمی گیرد. در این صورت نمی‌توانید دستمزدی را برای این ساعات مطالبه کنید.

قاعده اصلی در تعیین اینکه آیا می توان ادعای دستمزد را مطرح کرد این است که شما در ازای کار انجام شده مستحق دریافت دستمزد هستید. اگر هیچ دستمزدی پرداخت نشده باشد، ادعای دستمزد احتمالاً موفق خواهد شد.

مرض

حتی در هنگام بیماری، کارفرما موظف است (به استثنای روزهای انتظار) به پرداخت دستمزد ادامه دهد. این تعهد تا 2 سال از تاریخ 1 اعمال می شودe روز گزارش بیماری با انجام این کار، کارفرما مجاز به توقف پرداخت دستمزد نیست. اگر این اتفاق افتاد، می‌توانید درخواست دستمزد بدهید. با این حال، ممکن است یک استثنا در اینجا برای دو روز اول "بیماری" ایجاد شود. این در صورتی است که مفهوم "روزهای انتظار" در قرارداد کار یا CAO گنجانده شده باشد. یعنی در 2 روز اول اعلام بیماری، کارفرما موظف به پرداخت دستمزد نیست. پس نمی توانید در این 2 روز حقوق دریافت کنید.

اخراج

همچنین در صورت اخراج، کارفرما موظف است تا روز قبل از اجرای اخراج به پرداخت دستمزد ادامه دهد. این تعهد همچنین در صورتی اعمال می شود که شما به عنوان یک کارمند تا تاریخ اخراج به حالت تعلیق درآمده باشید و بنابراین تا آن زمان هیچ کاری انجام ندهید. اگر کارفرمای شما از پرداخت دستمزد برای دوره تا تاریخ اخراج امتناع ورزد، می توانید ادعای دستمزد خود را مطرح کنید.

نمونه نامه مطالبه دستمزد

با توجه به موارد فوق آیا شما مستحق مطالبه دستمزد هستید؟ اگر چنین است، ابتدا با کارفرمای خود (از طریق تلفن) تماس بگیرید و بپرسید که آیا باز هم دستمزد را منتقل می کند یا خیر. آیا هنوز مبلغ معوقه پرداخت نشده است؟ سپس می توانید نامه درخواست دستمزد را برای کارفرمای خود ارسال کنید. در این نامه به کارفرمای خود (معمولا) 7 روز فرصت می دهید تا همچنان دستمزد را پرداخت کند.

توجه داشته باشید که اگر ظرف مدت 5 سال برای مطالبه دستمزد معوقه مطالبه نکنید، مطالبه منتفی می شود! بنابراین عاقلانه است که درخواست دستمزد را به موقع مطرح کنید.

برای این منظور می توانید از نمونه نامه ما استفاده کنید:

نام شما

نشانی:

کد پستی و شهر

به

نام کارفرما

نشانی:

کد پستی و شهر

موضوع: مطالبه دستمزد نامه

آقای/خانم عزیز [نام کارفرما],

از زمان [تاریخ استخدام]، من در [نام شرکت] تحت یک قرارداد کار. من برای [تعداد ساعت] در هفته در موقعیت [موقعیت].

از طریق این نامه به اطلاع شما می‌رسانم که تا امروز حقوق خود را برای دوره ازتاریخ] به [تاریخ]. به همین دلیل تقاضای مطالبه دستمزد خود را برای شما ارسال می کنم.

پس از تماس تلفنی، پرداخت را ادامه ندادید. حقوق طبق قرارداد کار باید در تاریخ [تاریخ]، اما این اتفاق نیفتاده است. شما به این ترتیب [روز/ماه] در صورت عدم پرداخت و حقوق معوقه به [مقدار].

تقاضا می کنم و در صورت لزوم از شما احضار می کنم که حقوق معوقه را فوراً یا حداکثر ظرف مدت 7 روز از تاریخ این نامه به [.شماره حساب] و برای من فیش حقوقی برای [ماه ها)].

در صورت عدم پرداخت در مدت مذکور، مطالبه افزایش قانونی (ماده 7:625 قانون مدنی) و سود قانونی هستم.

منتظر پاسخ شما،

[اسم شما]

[امضا]

پس از مطالعه این وبلاگ، آیا هنوز در مورد درخواست حقوق و دستمزد سؤالی دارید یا در مورد روند مطالبه دستمزد سؤالاتی دارید؟ اگر چنین است، لطفا با ما تماس بگیرید. ما وکلای استخدام خوشحال خواهم شد که به شما کمک کند!

Law & More