اشکال جایگزین حل اختلاف: چرا و چه موقع داوری را انتخاب کنیم؟

اشکال جایگزین حل اختلاف

چرا و چه زمانی داوری را انتخاب کنیم؟

هنگامی که طرفین در یک وضعیت درگیری قرار دارند و نمی توانند موضوع را به تنهایی حل کنند ، معمولاً قدم رفتن به دادگاه مرحله بعدی است. با این حال ، درگیری بین طرفین می تواند از طرق مختلف حل شود. یکی از این روشهای حل اختلاف ، داوری است. داوری نوعی عدالت خصوصی و در نتیجه جایگزینی برای دادرسی است.

اشکال جایگزین حل اختلاف: چرا و چه موقع داوری را انتخاب کنیم؟

اما چرا به جای مسیر قانونی معمول ، داوری را انتخاب می کنید؟

رویه داوری با رویه قضایی تفاوت اساسی دارد. نکات زیر نه تنها تفاوت بین دو حالت حل اختلاف را توصیف می کند ، بلکه مزایای داوری را نیز برجسته می کند:

  • تخصص. تفاوت با دادرسی در این است که در داوری اختلافات خارج از دادگاه حل می شود. احزاب ممکن است خودشان (کارشناسان مستقل) تعداد متخصصان خود را تعیین کنند. آنها کمیته داوری (یا هیئت داوری) تشکیل می دهند که درگیری را کنترل می کند. بر خلاف قاضی ، کارشناسان یا داوران در زمینه مربوطه که اختلاف در آن اتفاق می افتد کار می کنند. در نتیجه ، آنها دسترسی مستقیمی به آن دانش و تخصص خاصی دارند که برای حل و فصل مناقشه حاضر ضروری است. و از آنجا که قاضی معمولاً چنین دانش خاصی ندارد ، غالباً در مراحل قانونی اتفاق می افتد که قاضی ضرورت می داند که در مورد قسمت های خاصی از اختلاف توسط کارشناسان مطلع شود. چنین تحقیقات معمولاً باعث تاخیر قابل توجهی در روند می شود و همچنین با هزینه های بالا همراه است.
  • گذشت زمان جدا از تأخیر ، به عنوان مثال با درگیر شدن از متخصصان ، این رویه معمولاً قبل از یک قاضی معمولی مدت زمان طولانی طول می کشد. از این گذشته ، خود مراحل به طور مرتب به تعویق می افتد. غالباً اتفاق می افتد كه قاضیان به دلایلی كه برای طرفین معلوم نیست ، تصمیم می گیرند كه حكم را یك یا چند بار به مدت شش هفته به تعویق بیندازند. بنابراین یک روش متوسط ​​به راحتی می تواند یک یا دو سال طول بکشد. داوری زمان کمتری را می گیرد و اغلب می تواند ظرف شش ماه حل و فصل شود. همچنین امکان تجدیدنظر در داوری وجود ندارد. اگر کمیته داوری تصمیم بگیرد ، درگیری به پایان می رسد و پرونده بسته می شود که مراحل طولانی و گران قیمت را به حداقل می رساند. این تنها در صورتی فرق می کند که طرفین صریحاً در مورد احتمال تجدید نظر با یکدیگر به توافق برسند.
  • در مورد داوری ، طرفین خود هزینه های رویه و استفاده از داوران متخصص را تحمل می کنند. در وهله اول ، این هزینه ها ممکن است برای طرفین بالاتر از هزینه های مراجعه به دادگاه های عادی باشد. از این گذشته ، داوران معمولاً باید در هر ساعت پرداخت كنند. اما ، در طولانی مدت ، هزینه های دادرسی برای طرفین ممکن است پایین تر از هزینه های دادرسی باشد. از این گذشته ، رویه قضایی نه تنها به زمان بیشتری و در نتیجه اقدامات رویه ای نیاز دارد بلکه در این حالت ممکن است به متخصصان خارجی نیز نیاز باشد که به معنای افزایش هزینه ها است. در صورت پیروزی در روند داوری ، داوران همچنین می توانند کلیه یا بخشی از هزینه هایی را که در این روند انجام داده اید به طرف مقابل منتقل کنند.
  • در مورد دادرسی عادی ، معمولاً جلسات دادرسی برای عموم آزاد است و تصمیمات دادرسی غالباً منتشر می شود. با توجه به خسارت مادی یا غیرممکن ممکن است این دوره از وقایع در وضعیت شما مطلوب نباشد. در صورت داوری ، طرفین می توانند از محرمانه بودن محتوا و نتیجه پرونده اطمینان حاصل کنند.

سوال دیگر این است چه زمانی آیا می توان به جای مسیر قانونی معمول ، داوری را انتخاب کرد؟ این ممکن است در مورد درگیری در شعب خاص صورت گیرد. از این گذشته ، به دلایل مختلف ، چنین درگیری معمولاً نه تنها در یک بازه زمانی کوتاه نیاز به راه حل دارد ، بلکه مهمتر از همه تخصصهایی است که می تواند در روند داوری تضمین و ارائه کند تا به یک راه حل برسد. قانون داوری یک شاخه جداگانه از ورزش است که اغلب در تجارت ، ساخت و ساز و املاک و مستغلات استفاده می شود.

با توجه به نکات فوق ، مهم است که طرفین هنگام انعقاد توافق ، نه تنها به جنبه های تجاری یا مالی توجه کنند بلکه وضعیت حل اختلاف را نیز در نظر بگیرند. آیا با طرف مقابل اختلاف نظر به دادگاه عادی ارائه می دهید یا داوری را انتخاب می کنید؟ اگر برای داوری انتخاب کردید ، معقول است که یک بند داوری را به صورت کتبی در قرارداد یا کلیات و ضوابط عمومی در شروع رابطه با طرف مقابل ایجاد کنید. نتیجه چنین بند داوری این است که دادگاه عادی باید خود را اعلام کند که هیچ صلاحیتی ندارد اگر اگر علی رغم بند داوری الزام آور ، طرف مقابل اختلاف را به آن تسلیم کند.

بعلاوه ، اگر داوران مستقل در مورد شما قضاوتی کرده اند ، باید در نظر داشته باشید که این حکم برای طرفین لازم الاجرا است. این بدان معنی است که هر دو طرف باید به رای کمیته داوری پایبند باشند. در صورت عدم انجام این کار ، کمیته داوری می تواند از دادگاه بخواهد طرفین را ملزم به این کار کند. اگر موافق قضاوت نباشید ، نمی توانید پرونده خود را پس از پایان مراحل داوری به دادگاه ارائه دهید.

آیا مطمئن نیستید که موافقت با داوری انتخاب خوبی در پرونده شماست؟ لطفا با Law & More متخصصین همچنین می توانید تماس بگیرید Law & More اگر می خواهید توافق نامه داوری را تنظیم کنید یا آن را بررسی کنید یا در مورد داوری سؤال دارید. همچنین می توانید اطلاعات بیشتری در مورد داوری را در ما بیابید سایت قانون داوری.

Law & More