اقدامات ضد شستشوی پول و اقدامات تأمین مالی ضد تروریسم در هلند و اوکراین - تصویر

مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم

اقدامات ضد شستشوی پول و اقدامات تأمین مالی ضد تروریسم در هلند و اوکراین

معرفی

در جامعه دیجیتالیزی سریع ما ، خطرات مربوط به پولشویی و تأمین مالی تروریسم به طور فزاینده ای افزایش می یابد. برای سازمانها آگاهی از این خطرات مهم است. سازمان ها باید با رعایت نکات دقیق عمل کنند. در هلند ، این امر به ویژه در مورد مؤسساتی که تعهداتی در رابطه با قانون هلند در مورد جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم (Wwft) منوط می شود ، صدق می کند. این تعهدات به منظور کشف و مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم نصب شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعهدات ناشی از این قانون ، ما به مقاله قبلی ما "انطباق در بخش حقوقی هلند" مراجعه می کنیم. وقتی موسسات مالی این تعهدات را رعایت نکنند ، این می تواند عواقب شدیدی به همراه داشته باشد. اثبات این امر در داوری اخیر کمیسیون تجدیدنظر هلندی در زمینه تجارت و صنعت نشان داده شده است (17 ژانویه 2018 ، ECLI: NL: CBB: 2018: 6).

رأی کمیسیون تجدیدنظر هلند در زمینه تجارت و صنعت

این پرونده مربوط به یک شرکت معتمد است که خدمات اعتماد را به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می دهد. شرکت اعتماد خدمات خود را به یک شخص حقیقی که مالکیت املاک و مستغلات در اوکراین (شخص الف) بود ارائه داد. املاک و مستغلات 10,000,000،40,000،500,000 دلار بود. شخص A گواهی نامه نمونه کارها املاک و مستغلات را به شخص حقوقی (نهاد B) صادر کرد. سهام شرکت B توسط یک سهامدار نامزد تابعیت اوکراین (شخص C) برگزار شد. بنابراین ، شخص ث ، صاحب سود نهایی سبد املاک و مستغلات بود. در لحظه مشخص ، شخص C سهام خود را به شخص دیگری (شخص D) منتقل کرد. در مقابل این سهام شخص C چیزی دریافت نکرد ، آنها به صورت رایگان به شخص D منتقل شدند. شخص A در مورد انتقال سهام به شرکت اعتماد اطلاع داد و شرکت معتمد شخص D را به عنوان مالک جدید نهایی املاک و مستغلات منصوب کرد. چند ماه بعد ، شرکت اعتماد به واحد تحقیقات مالی هلند از چندین معاملات از جمله واگذاری سهام ذکر شده در گذشته اطلاع داد. این زمانی است که مشکلات به وجود آمد. بانک ملی هلند پس از اطلاع از انتقال سهام از شخص C به شخص D ، جریمه 40,000 هزار یورویی را به شرکت اعتماد تحمیل کرد. دلیل این امر عدم رعایت Wwft بود. طبق اعلام بانک ملی هلند ، شرکت اعتماد باید شک داشته باشد که انتقال سهام می تواند مربوط به پولشویی یا تأمین مالی تروریسم باشد ، زیرا این سهام بصورت رایگان منتقل شده است در حالی که نمونه کارها املاک و مستغلات پول زیادی دارد. بنابراین ، شرکت اعتماد باید این معامله را ظرف چهارده روز گزارش دهد ، که از Wwft حاصل می شود. این جرم معمولاً با جریمه XNUMX یورو مجازات می شود. با این حال ، بانک ملی هلند به دلیل وسعت تخلف و سابقه ثبت شرکت اعتماد ، این جریمه را به مبلغ XNUMX،XNUMX یورو تعدیل کرده است.

شرکت اعتماد پرونده را به دادگاه برد ، زیرا او معتقد بود که جریمه غیرقانونی تعیین شده است. این شرکت معتقد استدلال می کند که این معامله همانگونه که در Wwft توضیح داده شده است معامله ای نیست ، زیرا ظاهراً معامله از طرف A. A. معامله ای نبوده است. تشکیل شخص بین شخص A ، نهاد B و شخص C به منظور جلوگیری از جمع آوری احتمالی مالیات از دولت اوکراین ساخته شده است. شخص A نقش اساسی در این ساخت و ساز داشت. علاوه بر این ، مالک سودمند نهایی املاک و مستغلات با انتقال سهام از شخص C به شخص D. تغییر یافته است. این همچنین مستلزم تغییر در موقعیت شخص A است ، زیرا شخص A دیگر املاک و مستغلات را برای شخص C در اختیار نداشت بلکه برای شخص D شخص A از نزدیک با معامله درگیر بود و بنابراین معامله از طرف شخص A. بود. از آنجا که شخص A مشتری شرکت اعتماد است ، شرکت اعتماد باید معامله را گزارش کرده باشد. علاوه بر این ، کمیسیون اظهار داشت که واگذاری سهام یک معامله غیرمعمول است. این واقعیت در واقع این واقعیت است که سهام بصورت رایگان منتقل شده است ، در حالی که ارزش املاک و مستغلات 10,000,000،XNUMX،XNUMX دلار بود. همچنین ، ارزش املاک و مستغلات در ترکیب با دارایی های شخص دیگر قابل توجه بود. بنابراین این معامله ظن پولشویی یا تأمین مالی تروریسم بوجود می آید و باید بدون تأخیر گزارش می شد. بنابراین جریمه به طور قانونی اعمال شد.

کل داوری از طریق این لینک در دسترس است.

اقدامات ضد شستشوی پول و اقدامات تأمین مالی ضد تروریسم در اوکراین

مورد ذکر شده در بالا نشان می دهد که یک شرکت اعتماد هلندی می تواند برای معاملات انجام شده در اوکراین جریمه شود. بنابراین قانون هلند می تواند در مورد سازمانهایی که در کشورهای دیگر فعالیت می کنند نیز اعمال شود ، مادامی که ارتباطی با هلند برقرار باشد. هلند اقدامات مشخصی را برای کشف و مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم انجام داده است. برای سازمان های اوکراینی که می خواهند در هلند فعالیت کنند یا برای کارآفرینان اوکراینی که می خواهند تجارت در هلند را شروع کنند ، رعایت قانون هلند ممکن است دشوار باشد. این تا حدی به این دلیل است که اوکراین شیوه های مختلفی برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم دارد و تاکنون اقدامات گسترده ای را که هلند انجام داده ، اجرا نکرده است. با این حال ، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به یک موضوع فزاینده در اوکراین تبدیل شده است. این حتی به یک موضوع واقعی تبدیل شده است ، که شورای اروپا تصمیم به تحقیق در مورد پولشویی و تأمین مالی تروریسم در اوکراین گرفت.

در سال 2017 ، شورای اروپا تحقیقاتی را درمورد اقدامات پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم در اوکراین انجام داده است. این تحقیق توسط یک کمیته ویژه منصوب ، یعنی کمیته خبرگان ارزیابی اقدامات ضد پولشویی و تأمین مالی تروریسم (MONEYVAL) انجام شده است. این کمیته گزارش یافته های خود را در دسامبر سال 2017 ارائه کرده است. این گزارش خلاصه ای از اقدامات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ضد تروریسم را که در اوکراین وجود دارد ارائه می دهد. این تجزیه و تحلیل سطح انطباق با توصیه های کارگروه اقدام مالی 40 و میزان اثربخشی سیستم مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم در اوکراین را انجام می دهد. این گزارش همچنین توصیه هایی در مورد چگونگی تقویت سیستم ارائه می دهد.

یافته های کلیدی تحقیقات

کمیته چندین یافته کلیدی را که در تحقیقات آمده است ، شرح داده است که در زیر خلاصه می شود:

  • فساد اداری با توجه به پولشویی در اوکراین یک خطر اصلی است. فساد فعالیت های جنایی زیادی ایجاد می کند و عملکرد نهادهای دولتی و سیستم عدالت کیفری را تضعیف می کند. مقامات از خطرات ناشی از فساد آگاه هستند و برای کاهش این خطرات اقداماتی را انجام می دهند. با این حال ، تمرکز اجرای قانون برای هدف قرار دادن پولشویی مرتبط با فساد تازه آغاز شده است.
  • اوکراین درک منطقی خوبی از پولشویی و خطرات تأمین مالی تروریسم دارد. با این حال ، درک این خطرات می تواند در مناطق خاصی از جمله خطرات مرزی ، بخش غیرانتفاعی و اشخاص حقوقی تقویت شود. اوکراین دارای سازوکارهای هماهنگی و تصمیم گیری ملی گسترده برای مقابله با این خطرات است که تأثیر مثبتی دارد. کارآفرینی ساختگی ، اقتصاد سایه و استفاده از پول نقد هنوز هم باید مورد توجه قرار گیرند ، زیرا این افراد خطر عمده پولشویی را تشکیل می دهند.
  • واحد اطلاعاتی مالی اوکراین (UFIU) هوش مالی یک مرتبه بالا تولید می کند. این مرتباً تحقیقات را آغاز می کند. سازمان های اجرای قانون همچنین از UFIU اطلاعاتی می خواهند تا از تلاش های تحقیقاتی خود پشتیبانی کنند. با این حال ، سیستم IT UFIU منسوخ شده است و سطح کارمندان قادر به کنار آمدن با حجم کار بزرگ نیستند. با این وجود ، اوکراین قدم هایی برای بهبود کیفیت گزارشگری گرفته است.
  • پولشویی در اوکراین هنوز هم اساساً به عنوان گسترش سایر فعالیتهای جنایی تلقی می شود. فرض بر این بود که پولشویی فقط پس از محکومیت قبلی برای جرم محمول ، می تواند به دادگاه منتقل شود. احکام مربوط به پولشویی نیز کمتر از جرایم اساسی است. مقامات اکراین اخیراً اقدامات لازم را برای مصادره برخی از صندوق ها آغاز کرده اند. با این حال ، به نظر نمی رسد که این اقدامات بطور مداوم اعمال شود.
  • از سال 2014 ، اوکراین روی عواقب تروریسم بین المللی متمرکز شده است. این عمدتا به دلیل تهدید دولت اسلامی (داعش) بود. تحقیقات مالی به موازات همه تحقیقات مربوط به تروریسم انجام می شود. اگرچه جنبه های یک سیستم مؤثر نشان داده شده است ، چارچوب قانونی هنوز کاملاً مطابق با استانداردهای بین المللی نیست.
  • بانک ملی اوکراین (NBU) درک خوبی از خطرات دارد و از یک رویکرد مبتنی بر ریسک برای نظارت بانکها استفاده می کند. تلاش های عمده ای برای اطمینان از شفافیت و از بین بردن مجرمان از کنترل بانک ها صورت گرفته است. NBU طیف گسترده ای از مجازات ها را برای بانک ها اعمال کرده است. این امر منجر به استفاده مؤثر از اقدامات پیشگیرانه شد. با این حال ، سایر مقامات در تخلیه کارکردهای خود و اعمال اقدامات پیشگیرانه نیاز به پیشرفت چشمگیری دارند.
  • اکثر بخش خصوصی در اوکراین برای تأیید مالک سودمند مشتری خود به ثبت نام دولت متحد متکی هستند. با این حال ، ثبت کننده اطمینان حاصل نمی کند که اطلاعات ارائه شده توسط اشخاص حقوقی درست یا جاری است. این یک موضوع مادی به حساب می آید.
  • اوکراین عموماً در ارائه و جستجوی کمک های حقوقی متقابل طرفدار بوده است. با این حال ، موضوعاتی مانند سپرده های نقدی در اثربخشی کمک های حقوقی ارائه شده تأثیر می گذارد. ظرفیت اوکراین برای ارائه کمک نیز تحت تأثیر شفافیت محدود اشخاص حقوقی قرار دارد.

نتیجه گیری از گزارش

بر اساس این گزارش ، می توان نتیجه گرفت که اوکراین با خطرات قابل توجهی در پولشویی روبرو است. فساد و فعالیتهای اقتصادی غیرقانونی مهمترین تهدیدهای پولشویی است. گردش نقدی در اوکراین زیاد است و اقتصاد سایه در اوکراین را افزایش می دهد. این اقتصاد سایه تهدیدی جدی برای سیستم مالی و امنیت اقتصادی کشور است. در رابطه با خطر تامین مالی تروریسم ، از اوکراین به عنوان یک کشور ترانزیت برای کسانی که به دنبال پیوستن به جنگجویان داعش در سوریه هستند استفاده می شود. بخش غیر انتفاعی در برابر بودجه تروریسم آسیب پذیر است. این بخش برای انتقال وجه به تروریست ها و سازمان های تروریستی سوءاستفاده شده است.

با این حال ، اوکراین برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اقداماتی انجام داده است. قانون جدید پولشویی و مبارزه با مبارزه با تروریسم در سال 2014 به تصویب رسید. این قانون به مقامات نیاز دارد تا ارزیابی ریسک را به منظور شناسایی خطرات انجام دهند و تدابیری را برای جلوگیری یا کاهش این خطرات تعریف کند. اصلاحاتی نیز در قانون آیین دادرسی کیفری و قانون جزا انجام شد. علاوه بر این ، مقامات اوکراین درک قابل توجهی از خطرات دارند و در هماهنگی داخلی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم مؤثر هستند.

اوکراین قبلاً گام های بزرگی را برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم برداشته است. هنوز هم جایی برای پیشرفت وجود دارد. برخی از نقص ها و عدم قطعیت ها در چارچوب انطباق فنی اوکراین باقی مانده است. این چارچوب همچنین باید مطابق با استانداردهای بین المللی باشد. علاوه بر این ، پولشویی باید یک جرم جداگانه تلقی شود ، نه تنها به عنوان یک فعالیت یک فعالیت جنایی اساسی. این منجر به محاکمه و محکومیت های بیشتر خواهد شد. تحقیقات مالی باید بطور عادی انجام شود و تحلیل و بیان کتبی پولشویی و ریسک های تأمین مالی تروریسم افزایش یابد. این اقدامات به عنوان اقدامات اولویت برای اوکراین در رابطه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در نظر گرفته شده است.

کل گزارش از طریق این لینک در دسترس است.

نتیجه

پولشویی و تأمین مالی تروریسم خطر بزرگی را برای جامعه ما به همراه دارد. بنابراین ، این مباحث در سراسر جهان مورد توجه قرار می گیرد. هلند قبلاً اقدامات بسیاری را برای کشف و مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم انجام داده است. این اقدامات نه تنها برای سازمان های هلندی از اهمیت برخوردار است بلکه ممکن است برای شرکت هایی که فعالیت های مرزی دارند نیز اعمال شود. Wwft در صورت داشتن پیوندی به هلند اعمال می شود ، همانطور که در داوری ذکر شده در بالا نشان داده شده است. برای موسساتی که تحت پوشش Wwft قرار دارند ، مهم است که بدانند مشتریان آنها چه کسانی هستند ، تا از قوانین هلند پیروی کنند. این تعهد ممکن است برای اشخاص اوکراین نیز اعمال شود. این ممکن است دشوار به نظر برسد ، زیرا اوکراین هنوز تدابیر گسترده ای برای پولشویی و تأمین مالی ضد تروریسم را که هلند در اختیار دارد اجرا نکرده است.

با این حال ، گزارش MONEYVAL نشان می دهد که اوکراین در حال مبارزه برای پولشویی و تأمین مالی تروریسم است. اوکراین درک گسترده ای از پولشویی و خطرات تأمین مالی تروریسم دارد که اولین قدم مهم است. با این حال ، چارچوب قانونی هنوز حاوی برخی از نقص ها و عدم قطعیت ها است که باید برطرف شود. استفاده گسترده از پول نقد در اوکراین و همراه آن اقتصاد بزرگ سایه بزرگترین تهدید را برای جامعه اوکراین به وجود می آورد. اوکراین مطمئناً در سیاست های ضد پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم پیشرفت کرده است ، اما هنوز جای پیشرفت دارد. چارچوب های قانونی هلند و اوکراین به آرامی به یکدیگر نزدیک می شوند ، که در نهایت همکاری طرف های هلندی و اوکراینی را آسان می کند. تا آن زمان ، مهم است که چنین احزاب از چارچوب ها و حقوقی های حقوقی هلند و اوکراین آگاهی داشته باشند تا از اقدامات ضد پولشویی و اقدامات مالی ضد تروریستی پیروی کنند.

Law & More