عواقب عدم رعایت قرارداد جمعی

عواقب عدم رعایت قرارداد جمعی

اکثر مردم می دانند که قرارداد جمعی چیست، مزایای آن و کدام یک در مورد آنها اعمال می شود. با این حال، بسیاری از مردم از عواقب عدم رعایت قرارداد جمعی توسط کارفرما اطلاعی ندارند. می توانید در این وبلاگ بیشتر در مورد آن بخوانید!

آیا رعایت قرارداد جمعی اجباری است؟

یک قرارداد جمعی توافق نامه هایی را در مورد شرایط استخدام کارکنان در یک صنعت خاص یا در یک شرکت تنظیم می کند. معمولاً قراردادهای مندرج در آن نسبت به شرایط استخدامی ناشی از قانون برای کارمند مطلوب‌تر است. به عنوان مثال می توان به توافقات مربوط به حقوق، دوره های اعلان، پرداخت اضافه کاری یا حقوق بازنشستگی اشاره کرد. در موارد خاص، قرارداد جمعی الزام آور جهانی اعلام می شود. این بدان معناست که کارفرمایان در صنعت مشمول قرارداد جمعی موظف به اعمال قوانین قرارداد جمعی هستند. در چنین مواردی، قرارداد کار بین کارفرما و کارمند ممکن است از مفاد قرارداد جمعی کار به ضرر کارمند خارج نشود. هم به عنوان کارمند و هم کارفرما، باید از قرارداد جمعی که در مورد شما اعمال می شود آگاه باشید.

طرح دعوی در دادگاه 

اگر کارفرما به توافقات اجباری طبق قرارداد جمعی عمل نکند، مرتکب "نقض قرارداد" می شود. او به توافقات مربوط به او عمل نمی کند. در این صورت، کارمند می تواند به دادگاه مراجعه کند تا اطمینان حاصل شود که کارفرما همچنان به تعهدات خود عمل می کند. تشکل کارگری نیز می تواند در دادگاه ادعای انجام تعهدات را داشته باشد. کارمند یا سازمان کارگری می توانند در دادگاه مطالبه ی رعایت و جبران خسارت ناشی از عدم رعایت پیمان دسته جمعی را داشته باشند. برخی از کارفرمایان فکر می‌کنند که می‌توانند با بستن قراردادهای ملموس با کارمند (در قرارداد کار) که از قراردادهای قرارداد جمعی انحراف دارند، از قراردادهای جمعی اجتناب کنند. با این حال، این قراردادها نامعتبر هستند و کارفرما را مسئول عدم رعایت مفاد قرارداد جمعی می کند.

سازمان بازرسی کار

علاوه بر کارمند و سازمان کارگران، بازرسی کار هلند نیز ممکن است تحقیقات مستقلی را انجام دهد. چنین تحقیقاتی می تواند به صورت اعلام شده یا بدون اعلام قبلی انجام شود. این تحقیق ممکن است شامل پرسیدن سوال از کارمندان حاضر، کارگران موقت، نمایندگان شرکت و سایر افراد باشد. علاوه بر این، بازرسی کار ممکن است بازرسی از سوابق را درخواست کند. مشمولان موظف به همکاری با تحقیق بازرسی کار هستند. اساس اختیارات بازرسی کار از قانون عمومی اداری ناشی می شود. در صورتی که بازرسی کار تشخیص دهد که مفاد قرارداد جمعی اجباری رعایت نشده است، مراتب را به سازمان های کارفرمایی و کارگری اعلام می کند. سپس اینها می توانند علیه کارفرمای مربوطه اقدام کنند.

جریمه با نرخ ثابت 

در نهایت، قرارداد جمعی ممکن است حاوی مقررات یا مقرراتی باشد که به موجب آن کارفرمایانی که از قرارداد جمعی پیروی نکنند می‌توانند جریمه شوند. این به عنوان جریمه با نرخ ثابت نیز شناخته می شود. بنابراین، میزان این جریمه بستگی به آنچه در قرارداد جمعی مربوط به کارفرمای شما قید شده است. بنابراین، میزان جریمه متفاوت است، اما می تواند مبالغ سنگینی باشد. چنین جریمه هایی اصولاً بدون دخالت دادگاه قابل اعمال است.

آیا در مورد قرارداد جمعی قابل اجرا برای شما سؤالی دارید؟ اگر اینطور است، لطفا با ما تماس بگیرید. وکلای ما در این زمینه تخصص دارند قانون استخدام و خوشحال خواهم شد که به شما کمک کند!

Law & More