حق چاپ: چه زمانی محتوا عمومی است؟

قانون مالکیت معنوی به طور مداوم در حال توسعه است و اخیراً رشد چشمگیری داشته است. این امر ، در میان دیگران ، در قانون حق چاپ قابل مشاهده است. امروزه تقریباً همه در فیس بوک ، توییتر یا اینستاگرام هستند یا وب سایت خود را دارند. بنابراین مردم مطالب بسیار بیشتری را نسبت به گذشته ایجاد می کنند ، که اغلب به صورت عمومی منتشر می شود. علاوه بر این ، نقض حق چاپ بسیار بیشتر از آنچه در گذشته اتفاق افتاده است رخ می دهد ، به عنوان مثال به این دلیل که عکس ها بدون مجوز از طرف مالک منتشر می شوند یا به دلیل اینترنت دسترسی کاربران به مطالب غیرقانونی را آسان تر می کند.

انتشار مطالب در رابطه با حق چاپ ، در سه حكم اخیر دیوان عدالت اتحادیه اروپا نقش مهمی داشته است. در این موارد ، مفهوم «ساختن محتوای عمومی در دسترس» مورد بحث قرار گرفت. به صراحتاً ، بحث شد كه آیا اقدامات زیر در دسترس "عمومی كردن عمومی" است:

  • انتشار پیوند لینک به عکس های منتشر شده غیرقانونی
  • فروش پخش کننده های رسانه ای که دسترسی به محتوای دیجیتال را بدون اجازه دارندگان حقوق با توجه به این محتوا فراهم می کنند
  • تسهیل سیستمی که به کاربران امکان ردیابی و بارگیری آثار محافظت شده را می دهد (The Pirate Bay)

در قانون کپی رایت

به گفته دیوان ، "در دسترس قرار دادن عموم" ، نه به لحاظ فنی بلکه به صورت کاربردی باید به آن دسترسی پیدا کرد. به گفته این قاضی اروپایی ، ارجاع به آثار محافظت شده از حق چاپ که در جای دیگری ذخیره می شوند ، برابر است ، برای مثال تهیه یک دی وی دی کپی غیرقانونی.[1] در چنین مواردی ، ممکن است نقض حق چاپ شود. در قانون حق چاپ ، بنابراین ما شاهد تحولی هستیم که بیشتر به شیوه دستیابی مصرف کنندگان به محتوا تمرکز کند.

بیشتر بخوانید: http://assets.budh.nl/advocatenblad/pdf/ab_10_2017.pdf

[1] Sanoma / GeenStijl: ECLI: EU: C: 2016: 644؛ BREIN / فیلمساز: ECLI: EU: C: 2017: 300؛ BREIN / Ziggo & XS4ALL: ECLI: EU: C: 2017: 456.

Law & More