تعیین ارزش شرکت: چگونه این کار را می کنید؟

تعیین ارزش شرکت: چگونه این کار را می کنید؟

کسب و کار شما چقدر می ارزد؟ اگر می خواهید کار شرکت خود را بخرید ، بفروشید یا به سادگی بدانید ، دانستن پاسخ این سوال مفید است. از این گذشته ، اگرچه ارزش یک شرکت با قیمت نهایی که در واقع پرداخت می شود یکسان نیست ، اما نقطه آغاز مذاکرات در مورد آن قیمت است. اما چگونه می توانید به پاسخ این سوال برسید؟ تعدادی روش مختلف وجود دارد. در زیر روش های اصلی مورد بحث قرار گرفته است.

تعیین ارزش شرکت: چگونه این کار را می کنید؟

تعیین ارزش خالص دارایی

ارزش خالص دارایی ارزش سهام شرکت است و با کسر ارزش کلیه دارایی ها مانند ساختمان ها ، ماشین آلات ، موجودی ها و پول نقد ، منهای کلیه بدهی ها یا بدهی ها قابل محاسبه است. بر اساس این محاسبه ، می توان تعیین کرد که در حال حاضر شرکت واقعاً چه ارزشی دارد. با این وجود ، این روش ارزیابی همیشه یک تصویر کامل ارائه نمی دهد. از این گذشته ، ترازنامه همیشه در حال تغییر اساس این ارزیابی ذاتی است. علاوه بر این ، ترازنامه شرکت همیشه شامل کلیه دارایی ها مانند دانش ، قراردادها و کیفیت پرسنل نیست و همچنین همیشه کلیه بدهی های مالی مانند قراردادهای اجاره و اجاره را شامل نمی شود. بنابراین این روش تنها یک عکس فوری است که چیزی بیشتر از پیشرفت در گذشته یا چشم انداز احتمالی شرکت نمی گوید.

تعیین مقدار سودآوری

ارزش سودآوری روش دیگری است که به وسیله آن می توان ارزش شرکت را تعیین کرد. برخلاف روش قبلی ، این روش محاسبه (سطح سود در) آینده را در نظر می گیرد. برای تعیین ارزش شرکت خود با استفاده از این روش ، ابتدا باید تعیین کنید سطح سود و پس از آن نیاز به سودآوری. شما با توجه به توسعه سود در گذشته و انتظارات برای آینده ، سطح سود را بر اساس سود خالص شرکت تعیین می کنید. سپس سود را بر بازده مورد نیاز سهام تقسیم می کنید. این نیاز بازده غالباً براساس سود حاصل از سرمایه گذاری بلند مدت بدون ریسک به اضافه هزینه اضافی برای بخش و ریسک تجاری است. در عمل ، این روش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. حتی در این صورت ، این روش به اندازه کافی از ساختار مالی شرکت و وجود دارایی های دیگر حساب نمی کند. علاوه بر این ، با این روش نمی توان ریسک سرمایه گذاری را از ریسک تأمین مالی جدا کرد.

روش جریان نقدی با تخفیف

بهترین تصویر از ارزش شرکت با محاسبه با استفاده از روش زیر بدست می آید که به آن روش DFC نیز گفته می شود. به هر حال ، روش DFC براساس جریان های نقدی است و به توسعه آنها در آینده نگاه می کند. ایده اصلی این است که شرکت تنها در صورت ورود بودجه کافی قادر به انجام تعهدات خود خواهد بود و نتایج حاصل از گذشته هیچ تضمینی برای آینده نیست. به همین دلیل است که بانکها از اهمیت بسیاری برای ارزیابی شرکت طبق این روش DFC برخوردارند. با این حال ، ارزیابی طبق این روش پیچیده است. برای ایجاد یک تصویر خوب از سودی که می توانید در آینده با این شرکت کسب کنید ، ترسیم کلیه جریان های نقدی آینده مهم است. پس از آن ، جریان های نقدی ورودی باید با جریان های نقدی خروجی تسویه شود. سرانجام ، با کمک هزینه میانگین سرمایه (WACC) ، نتیجه تخفیف می یابد و ارزش شرکت دنبال می شود.

در بالا سه راه برای تعیین ارزش شرکت بحث شده است. با بازگشت به س introducال مقدماتی ، پاسخ آن بدون ابهام نیست. علاوه بر این ، هر روش منجر به نتیجه نهایی متفاوتی می شود. جایی که یک روش فقط به یک عکس فوری نگاه می کند و مشخص می کند یک شرکت یک میلیون ارزش دارد ، روش دیگر عمدتا به آینده نگاه می کند و انتظار دارد که همان شرکت یک و نیم میلیون ارزش داشته باشد. منطقی به نظر می رسد انتخاب روشی با بالاترین ارزیابی. با این حال ، این همیشه بهترین روش برای شرکت شما نیست و ارزیابی در اکثر موارد به صورت سفارشی انجام می شود. به همین دلیل عاقلانه است که قبل از ورود به فرآیند خرید یا فروش ، با یک حرفه ای درگیر شوید و در مورد موقعیت قانونی خود مشاوره بگیرید. Law & Moreوکلای متخصص در زمینه حقوق شرکتها هستند و خوشحال هستند که در طول روند کار شما مشاوره ارائه می دهند ، همچنین انواع کمکها مانند تهیه و ارزیابی قراردادها ، دقت کافی و شرکت در مذاکرات را در اختیار شما قرار می دهند.

Law & More