مسئولیت سهامداران در هلند - تصویر

مسئولیت سهامداران در هلند

مسئولیت مدیران یک شرکت در هلند همیشه موضوعی است که بسیار مورد بحث است. در مورد مسئولیت سهامداران بسیار کمتر گفته می شود. با این وجود ، این اتفاق می افتد که سهامداران می توانند مطابق قانون هلند نسبت به اقدامات خود در یک شرکت مسئول باشند. هنگامی که یک سهامدار می تواند مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیرد ، این مربوط به مسئولیت شخصی است که می تواند پیامدهای عمده ای برای زندگی شخصی یک سهامدار داشته باشد. بنابراین ، آگاهی از خطرات مربوط به مسئولیت سهامداران بسیار مهم است. در این مقاله موقعیتهای مختلفی که مسئولیت سهامداران در هلند بوجود می آیند در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت.

1. تعهدات سهامداران

سهامدار سهام یک شخص حقوقی را در اختیار دارد. مطابق قانون مدنی هلند ، شخص حقوقی با توجه به حقوق مالکیت با شخص حقیقی برابر است. این بدان معنی است که یک شخص حقوقی می تواند دارای حقوق و تکالیف یکسانی با شخص حقیقی باشد و بنابراین می تواند اقدامات حقوقی مانند اخذ مال ، عقد قرارداد یا تشکیل دادخواست را انجام دهد. از آنجا که یک شخص حقوقی فقط بر روی کاغذ وجود دارد ، شخص حقوقی باید توسط یک شخص حقیقی ، مدیر (مدیر) معرفی شود. در حالی که شخص حقوقی در اصل مسئولیت هرگونه خسارت ناشی از اقدامات خود را دارد ، در بعضی موارد مدیران نیز می توانند براساس مسئولیت مدیران پاسخگو باشند. اما این سؤال را ایجاد می کند که آیا یک سهامدار می تواند در قبال اقدامات خود نسبت به شخص حقوقی پاسخگو باشد یا خیر. برای تعیین مسئولیت سهامداران ، باید تعهدات سهامداران برقرار شود. ما می توانیم سه نوع تعهد خاص برای سهامداران را تفکیک کنیم: تعهدات حقوقی ، تعهداتی که از اساس نامه های شرکت درآمده و تعهداتی که از توافق سهامداران حاصل می شود.

مسئولیت سهامداران

1.1 تعهدات سهامداران ناشی از قانون

طبق قانون مدنی هلند ، سهامداران یک تعهد مهم دارند: تعهد به پرداخت شرکت برای سهام خود را بدست آورند. این تعهد از ماده 2: 191 قانون مدنی هلند ناشی می شود و تنها تعهد صریح سهامداران است که از قانون منوط می شود. با این حال ، طبق ماده 2: 191 قانون مدنی هلند می توان در اساسنامه تصریح کرد که سهام لازم نیست بلافاصله به طور کامل پرداخت شود:

در هنگام اشتراک برای سهم ، مبلغ اسمی آن باید به شرکت پرداخت شود. می توان تصریح کرد که مبلغ اسمی یا بخشی از مبلغ اسمی فقط پس از مدت معینی یا بعد از درخواست شرکت برای پرداخت ، باید پرداخت شود. 

اما اگر چنین مقرراتی در مواد ادغام گنجانیده شود ، مقرراتی وجود دارد که از اشخاص ثالث در صورت ورشکستگی محافظت می کند. اگر شرکت ورشکسته شود و سهام به طور کامل توسط سهامداران پرداخت نشود ، یا به دلیل تصریح در ماده های ادغام تصادفی ، متصدی متصدی موظف است به پرداخت کامل کلیه سهام از سهامداران بپردازد. این از ماده 2: 193 قانون مدنی هلند ناشی می شود:

متصدی یک شرکت مجاز است تا کلیه پرداختهای اجباری که هنوز با توجه به سهام انجام نشده است را بخواهد و جمع کند. این قدرت صرف نظر از آنچه در این زمینه در مواد ادغام مشخص شده است وجود دارد یا طبق ماده 2: 191 قانون مدنی هلند تصریح شده است.

تعهدات قانونی سهامداران برای پرداخت کامل سهام مورد نیاز خود حاکی از آن است که سهامداران در اصل فقط نسبت به مقدار سهام خود را به عهده دارند. آنها نمی توانند در قبال اقدامات شرکت مسئولیت پذیر باشند. این نیز از ماده 2:64 قانون مدنی هلند و ماده 2: 175 قانون مدنی هلند ناشی می شود:

یک سهامدار شخصاً مسئولیت آنچه را به نام شرکت انجام می دهد مسئولیت ندارد و وی موظف نیست بیش از آنچه پرداخت کرده است یا هنوز باید سهام خود را پرداخت کند ، در ضررهای شرکت سهیم باشد.

1.2 تعهدات سهامداران ناشی از اساسنامه

همانطور که در بالا توضیح داده شد ، سهامداران فقط یک تعهد قانونی صریح دارند: برای پرداخت سهام خود. اما علاوه بر این تعهدات قانونی ، تعهدات مربوط به سهامداران نیز در اساسنامه می تواند تصریح شود. این مطابق ماده 2: 192 بند 1 قانون مدنی هلند است:

اساسنامه می تواند با توجه به کلیه سهام یا سهام نوع خاصی از آن باشد:

  1. مشخص کنید که برخی از تعهدات ، نسبت به شرکت ، نسبت به اشخاص ثالث یا بین سهامداران به طور متقابل ، باید به سهامداران تعلق بگیرد.
  2. الزامات خود را به سهامداری وصل کنید.
  3. تعیین کنید که یک سهامدار در شرایطی که در اساسنامه مشخص شده است ، موظف است سهام یا بخشی از آن را منتقل کند یا پیشنهاد چنین انتقال سهام را ارائه دهد.

طبق این ماده ، اساسنامه می تواند تصریح کند که یک سهامدار می تواند شخصاً در قبال بدهی های شرکت مسئولیت پذیر باشد. همچنین می توان شرایط تأمین اعتبار شرکت را تصریح کرد. چنین مقرراتی مسئولیت سهامداران را افزایش می دهد. با این حال ، مقرراتی مانند این را نمی توان در برابر خواسته سهامداران تصریح کرد. آنها می توانند فقط درصورتی تنظیم شوند که سهامداران با مفاد موافقت کنند. این از ماده 2: 192 ، بند 1 قانون مدنی هلند مشتق شده است:

تعهد یا الزامی که در جمله قبلی در بند (الف) ، (ب) یا (ج) ذکر شده است ، نمی تواند به سهامدار در برابر خواسته خود تحمیل شود ، حتی در یک شرط یا مقرر در زمان.

برای تصریح تعهدات اضافی برای سهامداران در اساسنامه ، مصوبه سهامدار باید توسط مجمع عمومی سهامداران اتخاذ شود. اگر یک سهامدار در برابر تصریح تعهدات یا الزامات اضافی برای سهامداران در اساسنامه رأی دهد ، نمی تواند با توجه به این تعهدات یا الزامات ، پاسخگو باشد.

1.3 تعهدات سهامداران ناشی از توافق سهامداران

سهامداران این امکان را دارند که سهام سهامداران را ترسیم کنند. توافق سهامداران بین سهامداران منعقد می شود و شامل حقوق و تعهدات اضافی برای سهامداران می شود. توافق سهامداران فقط در مورد سهامداران اعمال می شود ، این امر بر اشخاص ثالث تأثیر نمی گذارد. اگر سهامدار توافق سهامداران را رعایت نكرد ، می تواند در قبال خسارتهای ناشی از این عدم رعایت مسئولیت پذیر باشد. این مسئولیت به دلیل عدم رعایت توافق نامه ، که از ماده 6:74 قانون مدنی هلند ناشی می شود ، خواهد بود. اما ، اگر یک سهامدار تنها وجود داشته باشد که تمام سهام یک شرکت را در اختیار داشته باشد ، قطعاً لازم نیست توافق سهامداران را تهیه کنید.

2- مسئولیت اقدامات غیرقانونی

در کنار این تعهدات خاص برای سهامداران ، مسئولیت در مورد اقدامات غیرقانونی نیز باید هنگام تعیین مسئولیت سهامداران در نظر گرفته شود. هر کس موظف است طبق قانون عمل کند. وقتی شخصی به طور غیرقانونی عمل می کند ، می تواند براساس ماده 6: 162 قانون مدنی هلند ، مسئولیت پذیر باشد. سهامدار موظف است نسبت به طلبكاران ، سرمايه گذاران ، تأمين كنندگان و اشخاص ثالث قانوني عمل كند. اگر یک سهامدار غیرقانونی عمل کند ، می تواند در قبال این اقدام پاسخگو باشد. هنگامی که یک سهامدار به گونه ای عمل کند که می توان علیه وی متهم شدید ، اقدام غیرقانونی می تواند پذیرفته شود. نمونه ای از اقدام غیرقانونی توسط یک سهامدار می تواند واگذاری سود باشد در حالی که بدیهی است شرکت پس از این پرداخت دیگر نمی تواند طلبکاران را بپردازد.

علاوه بر این ، اقدام غیرقانونی توسط سهامداران می تواند گاه از فروش سهام به اشخاص ثالث منوط شود. انتظار می رود که یک سهامدار تا حدی تحقیق درباره شخص یا شرکتی را که می خواهد سهام خود را به فروش برساند ، آغاز کند. اگر چنین تحقیقی فاش کند که شرکتی که سهامدار آن سهام دارد ، احتمالاً بعد از واگذاری سهام قادر به انجام تعهدات خود نخواهد بود ، انتظار می رود سهامدار منافع طلبکاران را در نظر بگیرد. این امر حاکی از آن است که یک سهامدار در شرایط خاص می تواند شخصاً در هنگام انتقال سهام خود به شخص ثالث ، مسئولیت پذیر باشد و این انتقال باعث می شود که شرکت نتواند به طلبکاران خود بپردازد.

3. مسئولیت سیاست گذاران

سرانجام ، وقتی سهامدار به عنوان سیاست گذار عمل می کند مسئولیت سهامداران می تواند بوجود آید. در اصل ، مدیران وظیفه دارند که روند عادی وقایع را در شرکت انجام دهند. این وظیفه سهامداران نیست. با این حال ، سهامداران این امکان را دارند که به مدیران دستورالعمل دهند. این امکان باید در مقاله های اختلاط گنجانده شود. طبق ماده 2: 239 بند 4 قانون مدنی هلند ، مدیران باید دستورالعمل سهامداران را رعایت كنند ، مگر اینكه این دستورالعمل خلاف منافع شركت باشد:

اساسنامه می تواند مقرر داشته باشد که هیئت مدیره طبق دستورالعمل یک نهاد دیگر شرکت باید عمل کند. هيئت مديره مجبور است دستورالعملها را دنبال كند ، مگر اينكه با منافع شركت يا شركت مرتبط با آن مغايرت داشته باشد.

با این حال ، بسیار مهم است که سهامداران فقط دستورالعمل های کلی ارائه دهند. [1] سهامداران نمی توانند در مورد موضوعات یا اقدامات خاص دستورالعمل بدهند. به عنوان مثال ، یک سهامدار نمی تواند به مدیر دستورالعمل اخراج یک کارمند را بدهد. سهامداران ممکن است نقش مدیر را بر عهده نگیرند. اگر سهامداران به عنوان مدیر عمل کنند و روند عادی شرکت را طی کنند ، در رده سیاست گذاران قرار می گیرند و مانند مدیران با آنها رفتار می شود. این بدان معناست که می توان آنها را در قبال خسارات ناشی از سیاست انجام شده مسئول دانست. بنابراین ، در صورت ورشکستگی شرکت ، ممکن است آنها براساس مسئولیت مدیران مسئول باشند. [2] این از ماده 2: 138 ، بند 7 قانون مدنی هلند و ماده 2: 248 ، بند 7 قانون مدنی هلند ناشی می شود:

به منظور مقاله حاضر ، شخصی که در واقع سیاست شرکت را به عنوان اینکه مدیر باشد ، تعیین کرده و یا هماهنگ کرده است ، با یک مدیر برابر است.

ماده 2: 216 ، بند 4 قانون مدنی هلند همچنین بیان می دارد که شخصی که سیاست شرکت را تعیین کرده یا با آن هماهنگ بوده است ، با یک مدیر برابر است و بنابراین می تواند براساس مسئولیت مدیران مسئولیت آن را عهده دار شود.

4. نتیجه

در اصل ، یک شرکت مسئول خسارت ناشی از اقدامات خود است. در شرایط خاص ، مدیران نیز می توانند پاسخگو باشند. با این حال ، این نکته را باید در نظر داشته باشید که سهامداران یک شرکت نیز می توانند در شرایط خاص مسئولیت خسارت را به عهده بگیرند. یک سهامدار نمی تواند انواع مجازاتها را بدون مصونیت انجام دهد. اگرچه این ممکن است منطقی به نظر برسد ، اما در عمل توجه چندانی به مسئولیت سهامداران صورت نمی گیرد. سهامداران تعهداتی دارند که از قانون ، اساسنامه و قرارداد سهامداران منشأ می شود. وقتی سهامداران نتوانند این تعهدات را رعایت کنند ، ممکن است مسئولیت خسارت ناشی از آن را بر عهده بگیرند.

علاوه بر این ، سهامداران ، مانند هر شخص دیگر ، باید مطابق قانون عمل کنند. اقدام غیرقانونی ممکن است منجر به مسئولیت سهامدار شود. آخر اینکه ، یک سهامدار باید به عنوان یک سهامدار عمل کند و نه به عنوان مدیر. هنگامی که یک سهامدار شروع به انجام سیر طبیعی از وقایع در شرکت کند ، با یک مدیر برابر می شود. در این حالت ، مسئولیت مدیران نیز می تواند نسبت به سهامداران اعمال شود. این عاقلانه خواهد بود که سهامداران این خطرات را در نظر داشته باشند و از مسئولیت سهامداران خودداری کنند.

تماس با ما

اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظر دارید ، لطفاً با آقای تماس بگیرید. ماکسیم هوداک ، وکیل در Law & More از طریق maxim.hodak@lawandmore.nl یا آقای تام میویس ، وکیل در Law & More از طریق tom.meevis@lawandmore.nl یا با شماره تلفن 31-0 +40 (3690680) تماس بگیرید.

[1] ECLI: NL: HR: 1955: AG2033 (Forumbank).

[2] ECLI: NL: HR: 2015: 522 (Hollandse Glascentrale Beheer BV).

Law & More