بند عدم رقابت: آنچه باید بدانید؟

بند عدم رقابت: آنچه باید بدانید؟

یک بند عدم رقابت ، که در هنر تنظیم شده است. 7: 653 قانون مدنی هلند ، یک محدودیت وسیع در آزادی انتخاب شغل کارمند است که کارفرما می تواند در قرارداد کار شامل شود. از این گذشته ، این به کارفرما این امکان را می دهد که کارمند را از ورود به خدمات یک شرکت دیگر ، چه در همان بخش یا نه ، و چه حتی ایجاد شرکت خود پس از پایان قرارداد کار ، منع کند. به این ترتیب ، کارفرما سعی می کند از منافع شرکت محافظت کند و دانش و تجربه خود را در داخل شرکت حفظ کند ، به طوری که از آنها در محیط کار دیگر یا به عنوان یک فرد مشاغل آزاد استفاده نشود. چنین بند می تواند عواقب گسترده ای برای کارمند داشته باشد. آیا قرارداد کاری حاوی بند غیر رقابتی امضا کرده اید؟ در این صورت ، این بدان معنا نیست که کارفرما ممکن است شما را به این بند متعهد کند. قانونگذار برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی و عواقب ناعادلانه تعدادی از نقاط شروع و راههای خروج را ترسیم کرده است. در این وبلاگ ما در مورد آنچه باید در مورد بند عدم رقابت بدانید بحث می کنیم.

شرایط

در وهله اول ، مهم است بدانید که چه موقع یک کارفرما می تواند یک شرط غیر رقابتی را شامل شود و بنابراین چه زمانی معتبر است. شرط عدم رقابت فقط در صورتی معتبر است که مورد توافق قرار گرفته باشد در نوشتار با بزرگسال کارمندی که قرارداد کار منعقد کرده است دوره نامشخص (استثنا محفوظ است).

  1. اصل اساسی این است که هیچ بند غیرقابل رقابت در قراردادهای کار موقت گنجانده نشده است. فقط در موارد بسیار استثنایی که منافع تجاری قانع کننده ای وجود دارد که کارفرما به درستی آنها را تشویق می کند ، یک شرط غیر رقابتی در قراردادهای کار برای مدت معینی مجاز است. بدون انگیزه ، شرط عدم رقابت باطل است و اگر کارمند بر این باور باشد که انگیزه کافی نیست ، می تواند به دادگاه ارائه شود. انگیزه باید هنگام انعقاد قرارداد کار داده شود و ممکن است بعد از آن داده نشود.
  2.  علاوه بر این ، بند عدم رقابت باید براساس هنر باشد. 7: 653 BW بند 1 زیر ب ، به صورت کتبی (یا از طریق پست الکترونیکی). ایده پشت این است که کارمند سپس پیامدها و اهمیت را درک کرده و بند را با دقت در نظر می گیرد. حتی اگر سند امضا شده (به عنوان مثال یک قرارداد کار) به یک طرح ضمیمه شرایط کاری اشاره دارد که بند آن بخشی از آن است ، این شرط برآورده می شود ، حتی اگر کارمند این طرح را جداگانه امضا نکرده باشد. یک شرط غیر رقابتی که در قرارداد کار جمعی یا در شرایط و ضوابط عمومی گنجانده شده است از نظر قانونی معتبر نیست مگر اینکه آگاهی و تأیید را بتوان به روشی که ذکر شد تصور کرد.
  3. اگرچه جوانان از شانزده سالگی ممکن است قرارداد کار منعقد کنند ، اما یک کارمند باید حداقل هجده سال سن داشته باشد تا شرط معتبر غیر رقابتی را وارد کند. 

محتوای بند رقابت

اگرچه هر بند عدم رقابت بسته به بخش ، علایق درگیر و کارفرما متفاوت است ، اما نکاتی وجود دارد که در بیشتر بندهای غیر رقابتی گنجانده شده است.

  • مدت زمان. اغلب در بند ذکر می شود که چند سال پس از ممنوعیت شرکت های رقابت در استخدام ، این اغلب به 1 تا 2 سال می رسد. اگر محدودیت زمانی نامعقولی تعیین شود ، می تواند توسط قاضی تعدیل شود.
  • آنچه ممنوع است. یک کارفرما ممکن است تصمیم بگیرد کارمندی را که برای همه رقبا کار می کند منع کند ، اما ممکن است رقبای خاصی را نیز نام ببرد یا شعاع یا منطقه ای را که ممکن است کارمند مشابه انجام ندهد ، مشخص کند. اغلب توضیح داده می شود که ماهیت کار چگونه ممکن است انجام نشود.
  • عواقب نقض بند. این بند اغلب شامل پیامدهای نقض بند عدم رقابت است. این اغلب شامل جریمه مبلغ معینی می شود. در بسیاری از موارد ، مجازات نیز تعیین می شود: مبلغی که باید هر روز در صورت تخلف کارمند از قانون پرداخت شود.

تخریب توسط قاضی

قاضی مطابق هنر عمل می کند. 7: 653 قانون مدنی هلند ، بند 3 ، امکان لغو یک بند عدم رقابت به طور کامل یا جزئی در صورتی که برای کارمند یک ضرر نامعقول ایجاد کند که متناسب با منافع کارفرما برای محافظت است. مدت ، مساحت ، شرایط و میزان جریمه را قاضی می تواند تعدیل کند. این شامل سنجش علایق توسط قاضی می شود که در هر موقعیت متفاوت خواهد بود.

شرایط مربوط به علایق کارمند عوامل بازار کار مانند کاهش فرصت ها در بازار کار هستند ، اما می توان شرایط شخصی را نیز در نظر گرفت.

شرایط مربوط به منافع کارفرما مهارتها و ویژگیهای خاص کارمند و ارزش ذاتی جریان کسب و کار که نقش مهمی ایفا می کنند. در عمل ، مورد دوم به این س downال می رسد که آیا جریان تجاری شرکت تحت تأثیر قرار می گیرد یا خیر ، و با قاطعیت خاطرنشان می شود که یک بند عدم رقابت برای نگه داشتن کارکنان درون شرکت در نظر گرفته نشده است. "صرف این واقعیت که یک کارمند در انجام وظیفه خود دانش و تجربه کسب کرده است به این معنا نیست که عملکرد شغلی کارفرما در هنگام ترک آن کارمند و همچنین زمانی که آن کارمند برای رقیب ترک می کند ، تحت تأثیر قرار می گیرد. ' (Hof Arnhem-Leeuwarden 24/09/2019 ، ECLI: NL: GHARL: 2019: 7739) اگر کارمند از اطلاعات اساسی تجاری و فنی مرتبط و یا فرایندها و استراتژی های کاری منحصر به فرد مطلع باشد ، نرخ گردش کسب و کار تحت تأثیر قرار می گیرد و می تواند از آن استفاده کند. آگاهی به نفع کارفرمای جدید خود ، یا به عنوان مثال ، هنگامی که کارمند چنان خوب و فشرده با مشتریان تماس گرفته است که آنها ممکن است به سمت او و در نتیجه به رقیب منتقل شوند.

مدت زمانی که فسخ آغاز شد و موقعیت کارمند نزد کارفرمای قبلی نیز زمانی مورد توجه قرار می گیرد که دادگاه معتبر بودن شرط عدم رقابت را در نظر بگیرد.

اقدامات جدی مقصر

بند عدم رقابت ، مطابق با هنر. 7: 653 قانون مدنی هلند ، پاراگراف 4 ، اگر فسخ قرارداد کار به دلیل اقدامات جدی یا کوتاهی کارفرما باشد ، اینطور نیست. به عنوان مثال ، اگر کارفرما متهم به تبعیض باشد ، در صورت بروز بیماری کارمند ، تعهدات تجدید ادغام را انجام ندهد یا به دلیل عدم توجه کافی به شرایط ایمن و سالم کار ، اقدامات یا کوتاهی های جدی انجام شود.

معیار برابانت/وان اوفلن

از قضاوت برابانت/اوفلن آشکار شده است که اگر تغییر عمده ای در روابط شغلی ایجاد شود ، در صورت سنگین شدن بند عدم رقابت در نتیجه ، باید مجدداً یک بند عدم رقابت امضا شود. هنگام اعمال معیار Brabant/Van Uffelen شرایط زیر رعایت می شود:

  1. شدید ؛
  2. غیر قابل پیش بینی ؛
  3. تغییر دادن؛
  4. در نتیجه بند عدم رقابت سنگین تر شده است

"تغییر شدید" باید به طور وسیع تفسیر شود و بنابراین تنها به تغییر عملکرد مربوط نمی شود. با این حال ، در عمل چهارمین معیار اغلب برآورده نمی شود. به عنوان مثال ، در موردی که در آن شرط عدم رقابت بیان می کرد که کارمند مجاز به کار برای یک رقیب نیست (ECLI: NL: GHARN: 2012: BX0494) ، این اجازه وجود داشت. از آنجا که کارمند در زمان کار در شرکت از مکانیک به کارمند فروش رسیده بود ، این بند به دلیل تغییر شغل بیشتر از زمان امضا ، مانع کارمند شد. به هر حال ، فرصتهای موجود در بازار کار برای کارمند بسیار بیشتر از قبل به عنوان مکانیک بود.

در اینجا ذکر این نکته حائز اهمیت است که در بسیاری از موارد بند عدم رقابت فقط تا حدی لغو می شود ، یعنی تا آنجا که در نتیجه تغییر کارکرد بارتر شده است.

بند رابطه

یک بند عدم درخواست جدا از یک بند عدم رقابت است ، اما تا حدودی شبیه آن است. در مورد یک شرط عدم درخواست ، کارمند ممنوع نیست که پس از استخدام برای یک رقیب کار کند ، بلکه تماس با مشتریان و روابط شرکت را ممنوع می کند. به عنوان مثال ، این امر باعث می شود که کارمندی با مشتریانی که می تواند در طول کار خود با آنها رابطه خاصی برقرار کند یا هنگام راه اندازی کسب و کار خود با تامین کنندگان مطلوب ارتباط برقرار کند ، فرار نکند. شرایط یک مورد مسابقه که در بالا مورد بحث قرار گرفت ، در مورد شرط عدم درخواست نیز صدق می کند. بنابراین یک شرط عدم درخواست فقط در صورتی معتبر است که مورد توافق قرار گرفته باشد در نوشتار با بزرگسال کارمندی که قرارداد کار منعقد کرده است دوره نامشخص از زمان.

آیا بند عدم رقابت را امضا کرده اید و می خواهید یا کار جدیدی دارید؟ لطفا تماس بگیرید Law & Moreبه وکلای ما متخصص در زمینه حقوق کار هستند و خوشحال می شوند به شما کمک کنند.

Law & More