حقوق نشر و پرتره

یکی از مباحث مطرح در جام جهانی 2014. رابین ون پرسی که با یک ضربه سر زیبا با یک ضربه سر شیرجه با گل مقابل اسپانیا مساوی می کند. عملکرد عالی او همچنین منجر به یک تبلیغ Calvé به صورت پوستر و یک تبلیغات تجاری شد. این بازرگانی داستان یک رابین ون پرسی 5 ساله را نشان می دهد که با همان نوع شیرجه سواری ، ورودی خود را در Excelsior کسب می کند. احتمالاً رابین برای تجارت هزینه خوبی پرداخت کرده بود ، اما آیا این استفاده از کپی رایت نیز بدون اجازه پرشی قابل تنظیم و اصلاح است؟

تعریف

سمت راست پرتره بخشی از حق چاپ است. قانون کپی رایت ، دو موقعیت را برای حقوق پرتره از هم جدا می کند ، یعنی یک پرتره که به هنگام تعیین تکلیف ساخته شده است و یک پرتره که در انتساب ساخته نشده است. بین هر دو وضعیت اختلاف عمده ای در پیامدهای انتشار و حقوق طرفین درگیر وجود دارد.

حقوق نشر و پرتره

چه زمانی از یک پرتره صحبت می کنیم درست است؟ قبل از اینکه به این سؤال پاسخ داده شود که یک پرتره در چیست و این حق تا چه حد به دست می آید ، ابتدا باید به این سؤال برسیم که پرتره در چیست؟ توضیحات این قانون توضیحی کامل و واضح ارائه نمی دهد. به عنوان توضیحی برای پرتره آورده شده است: "تصویری از چهره یک فرد ، با یا بدون آن قسمتهای دیگر بدن ، به هر روشی که ساخته شده باشد".

اگر فقط به این توضیحات بپردازیم ، ممکن است فکر کنیم که یک پرتره فقط چهره یک فرد را شامل می شود. به هر حال، این چنین نیست. در ضمن ، علاوه بر این: "به هر روشی که ساخته شود" بدان معنی است که برای یک پرتره فرقی نمی کند که از هر شکل دیگری عکاسی ، نقاشی شود یا طراحی شود. بنابراین یک پخش تلویزیونی یا کاریکاتور نیز می تواند در محدوده یک پرتره باشد. این روشن می کند که دامنه اصطلاح "پرتره" گسترده است. یک پرتره همچنین شامل یک فیلم ، تصویر یا نمایش گرافیکی است. اقدامات مختلفی در رابطه با این موضوع انجام شده است و دیوان عالی در نهایت در مورد این موضوع با جزئیات بیشتری توضیح داده است ، یعنی اصطلاح "پرتره" در هنگام تصویربرداری از شخص به روشی قابل تشخیص استفاده می شود. این شناخت را می توان در ویژگی های صورت و صورت مشاهده کرد ، اما در چیز دیگری نیز می توان یافت. به عنوان مثال ، از یک وضعیت و یا مدل موهای مشخص فکر کنید. محیط اطراف نیز می تواند نقشی داشته باشد. شخصی که در حال پیاده روی در جلوی ساختمان جایی است که آن شخص در آنجا کار می کند ، بیشتر از زمانی که به تصویر کشیده شده است در محلی که معمولاً هرگز به آنجا نرفته ، به رسمیت شناخته نمی شود.

حقوق قانونی

اگر شخصی که به تصویر کشیده شده است در یک عکس قابل تشخیص باشد و همچنین منتشر شود ممکن است نقض پرتره رخ دهد. باید مشخص شود که این پرتره سفارش داده شده است یا نه و اینکه آیا حریم خصوصی بر آزادی بیان حاکم است. اگر شخصی مأمور ساختن یک پرتره باشد ، این پرتره فقط در صورت انتشار مجوز ممکن است در معرض دید عموم قرار گیرد. در حالی که حق چاپ این اثر متعلق به سازنده پرتره است ، او نمی تواند آن را بدون اجازه عمومی کند. طرف دیگر این سکه این است که شخص تصویر شده نیز مجاز به انجام همه کارها با پرتره نیست. البته ممکن است فرد به تصویر کشیده شده از این پرتره برای اهداف خصوصی استفاده کند. اگر شخصی که به تصویر کشیده می خواهد پرتره را عمومی کند ، باید از خالق آن مجوز داشته باشد. از این گذشته ، خالق حق چاپ دارد.

مطابق بند 21 قانون کپی رایت ، خالق در تئوری مجاز است که این پرتره را آزادانه منتشر کند. با این حال ، این یک حق مطلق نیست. شخص ذی نفع ممکن است در برابر انتشار اقدام کند ، اگر و در حدی که علاقه منطقی به انجام آن داشته باشد. حق حریم خصوصی غالباً به عنوان منافع معقول خوانده می شود. افراد مشهور مانند ورزشکاران و هنرمندان ممکن است علاوه بر علاقه مناسب ، از منافع تجاری نیز برای جلوگیری از انتشار برخوردار باشند. اما ، علاوه بر علاقه تجاری ، مشهور ممکن است علاقه دیگری نیز داشته باشد. از این گذشته ، این احتمال وجود دارد که وی بخاطر انتشار ، به شهرت خود آسیب برساند. از آنجا که مفهوم "علاقه معقول" ذهنی است و طرفین عموما تمایلی به توافق در مورد علاقه ندارند ، می بینید که بسیاری از دادرسی ها در مورد این مفهوم انجام می شود. سپس مشخص می شود که آیا علاقه شخص تصویر شده بر علاقه سازنده و انتشار آن غالب است.

دلایل زیر برای سمت راست پرتره مهم است:

  • علاقه معقول
  • علاقه تجاری

اگر نمونه ای از رابین ون پرسی را بررسی کنیم ، بدیهی است که وی با توجه به شهرت والای خود ، هم از نظر منطقی و هم از نظر تجاری برخوردار است. قوه قضاییه تعیین کرده است که منافع مالی و تجاری یک ورزشکار برتر را می توان به معنای بخش 21 قانون کپی رایت در نظر گرفت. به موجب این مقاله ، در صورت علاقه منطقی آن شخص با افشای ، انتشار و تکثیر پرتره بدون رضایت شخص به تصویر کشیده در پرتره مجاز نیست. این ورزشکار برتر ممکن است برای اجازه استفاده از پرتره خود برای مقاصد تجاری هزینه ای را پرداخت کند. به این ترتیب او همچنین می تواند از محبوبیت خود سود بکشد ، این می تواند به عنوان مثال یک قرارداد حمایت مالی را بگیرد. اما اگر کمتر شناخته شده باشید ، در مورد فوتبال آماتور چه می توانید بگویید؟ در شرایط خاص ، حق پرتره در مورد ورزشکاران برتر آماتور نیز صدق می کند. در حكم شركت Vanderlyde / Spaarnestad يك ورزشكار آماتور با انتشار پرتره خود در يك مجله هفتگي مخالفت كرد. پرتره بدون كمك او ساخته شده بود و او مجوز نداده بود و يا غرامت مالي را براي انتشار چاپ كرده بود. دادگاه در نظر گرفت که اگر این محبوبیت از ارزش بازار برخوردار باشد ، یک ورزشکار آماتور نیز حق دارد از محبوبیت وی استفاده کند.

نقض

اگر به نظر می رسد منافع شما نقض شده است ، می توانید ممنوعیت انتشار آن را درخواست کنید ، اما همچنین ممکن است از تصویر شما قبلاً استفاده شده باشد. در این صورت شما می توانید جبران خسارت شوید. این جبران خسارت زیاد نیست اما به عوامل مختلفی بستگی دارد. چهار گزینه برای اقدام علیه نقض حقوق پرتره وجود دارد:

  • نامه احضار با اعلان ممتنع
  • احضار دادرسی مدنی
  • ممنوعیت انتشار
  • جبران

مجازات

لحظه ای آشکار می شود که حق پرتره شخصی نقض می شود ، غالباً مهم است که هر چه سریعتر ممنوعیت انتشار بیشتر جلوی دادگاه را صادر کنید. بسته به شرایط ، امکان حذف این نشریات از بازار تجاری نیز وجود دارد. این فراخوان خوانده می شود. این روش اغلب با ادعای خسارت همراه است. از این گذشته ، با عمل بر خلاف درست پرتره ، فرد ترسیم شده ممکن است خسارت هایی را متحمل شود. چه میزان جبران خسارت بسته به خسارت وارده ، بلکه به پرتره و نحوه تصویربرداری فرد نیز بستگی دارد. همچنین طبق ماده 35 قانون کپی رایت جریمه ای وجود دارد. اگر حق پرتره نقض شود ، متخلف حق پرتره مقصر نقض است و به وی جریمه می شود.

اگر حق شما نقض شده است ، می توانید خسارت را نیز مطالبه کنید. اگر تصویر شما قبلاً منتشر شده است می توانید این کار را انجام دهید و فکر می کنید علاقه های شما نقض شده است.

میزان غرامت غالباً توسط دادگاه تعیین می شود. دو نمونه مشهور ، "عکس تروریستی شیپول" است که در آن پلیس نظامی مردی را با حضور مسلمان انتخاب کرد که با یک متن تحت عنوان "آیا شیپول هنوز ایمن است؟" و وضعیت مردی که در مسیر قطار قرار گرفته بود ، در حالی که در ناحیه چراغ سرخ در حال قدم زدن بود ، عکاسی شد و در روزنامه با عنوان "نگاهی به گاوها" انجام داد.

در هر دو مورد داوری شد كه حریم خصوصی از آزادی بیان عكاس بیش از حد برخوردار است. این بدان معنی است که شما فقط نمی توانید هر عکسی را که در خیابان می گیرید منتشر کنید. معمولاً این نوع هزینه ها بین 1500 تا 2500 یورو است.

اگر علاوه بر علاقه معقول ، منافع تجاری نیز وجود داشته باشد ، جبران خسارت می تواند بسیار بیشتر باشد. این غرامت پس از آن بستگی به آنچه در تکالیف مشابه ارزش آن را داشته باشد و به همین دلیل می تواند به ده ها هزار یورو باشد ، بستگی دارد.

تماس با ما

با توجه به مجازات های احتمالی ، عاقلانه است که هنگام انتشار پرتره با دقت عمل کنید و تا حد امکان سعی کنید مجوز مربوطه را از قبل بدست آورید. از این گذشته ، این مسئله بعد از بحث و گفتگوهای زیادی اجتناب می کند.

اگر دوست دارید درباره موضوع حقوق پرتره اطلاعات بیشتری کسب کنید یا می توانید بدون مجوز از پرتره های خاصی استفاده کنید ، یا اگر فکر می کنید شخصی به درستی پرتره شما را نقض کرده است می توانید با وکلا تماس بگیرید Law & More.

اشتراک گذاری