قرارداد مجوز

قرارداد مجوز

مالکیت معنوی این حقوق برای محافظت از خلاقیت ها و ایده های شما در برابر استفاده غیر مجاز توسط اشخاص ثالث وجود دارد. با این حال ، در موارد خاص ، به عنوان مثال اگر می خواهید از خلاقیت های خود بهره برداری تجاری کنید ، ممکن است بخواهید دیگران بتوانند از آن استفاده کنند. اما در مورد مالکیت معنوی خود چقدر می خواهید به دیگران حقوق بدهید؟ به عنوان مثال ، آیا شخص ثالث مجاز به ترجمه ، کوتاه یا تعدیل متن مورد استفاده شما برای کپی رایت است؟ یا اختراع ثبت شده خود را بهبود ببخشید؟ توافق نامه مجوز وسیله قانونی مناسبی برای تعیین حقوق و تعهدات یکدیگر در رابطه با استفاده و بهره برداری از مالکیت معنوی است. این مقاله به طور دقیق توضیح می دهد که قرارداد مجوز شامل چه مواردی است ، انواع مختلفی وجود دارد و جنبه هایی که معمولاً بخشی از این توافق نامه هستند.

مالکیت معنوی و مجوز

نتایج کار ذهنی را حقوق مالکیت معنوی می نامند. انواع مختلف حقوق از نظر ماهیت ، نحوه کار و مدت زمان متفاوت است. به عنوان مثال حق چاپ ، حقوق علائم تجاری ، حق ثبت اختراع و نام تجاری وجود دارد. این حقوق اصطلاحاً حقوق انحصاری است ، بدین معنی که اشخاص ثالث فقط با اجازه شخصی که این حقوق را دارد می توانند از آنها استفاده کنند. این به شما امکان می دهد از ایده های دقیق و مفاهیم خلاقانه محافظت کنید. یکی از راه های اعطای مجوز استفاده به اشخاص ثالث ، صدور مجوز است. این را می توان به هر شکلی اعم از کلامی یا کتبی ارائه داد. توصیه می شود این موارد را کتباً در توافق نامه مجوز وضع کنید. در مورد مجوز انحصاری حق چاپ ، این حتی قانون نیز لازم دارد. مجوز کتبی نیز در صورت اختلاف و ابهام در مورد محتوای مجوز قابل ثبت و مطلوب است.

محتوای قرارداد مجوز

قرارداد مجوز بین مجوز دهنده (دارنده حق مالکیت معنوی) و دارنده پروانه (کسی که مجوز را دریافت می کند) منعقد می شود. هسته اصلی توافق نامه این است که دارنده پروانه می تواند از حق انحصاری مجوز دهنده تحت شرایط مندرج در قرارداد استفاده کند. تا زماني كه دارنده پروانه به اين شرايط پايبند باشد ، پروانه دهنده به حقوق خود عليه خود متوسل نخواهد شد. از نظر محتوا ، بنابراین برای محدود کردن استفاده از مجوز بر اساس محدودیت های مجوز ، موارد قابل تنظیم است. این بخش برخی از جنبه هایی را که می تواند در توافق نامه مجوز بیان شود توصیف می کند.

احزاب ، دامنه و مدت زمان

در مرحله اول ، مهم است که شناسایی احزاب در قرارداد مجوز. مهم است که در صورت داشتن یک شرکت گروهی ، مجوز استفاده از مجوز را به دقت بررسی کنید. علاوه بر این ، احزاب باید با نام قانونی کامل خود ذکر شوند. علاوه بر این ، دامنه باید با جزئیات شرح داده شود. در مرحله اول ، مهم است که به وضوح تعریف شود شیئی که مجوز به آن مربوط می شود. به عنوان مثال ، آیا این فقط به نام تجاری یا نرم افزار مربوط می شود؟ بنابراین توصیف حق مالکیت معنوی در این توافق نامه و همچنین ، به عنوان مثال ، درخواست و / یا شماره انتشار اگر مربوط به یک حق ثبت اختراع یا علامت تجاری باشد ، توصیه می شود. ثانیا ، مهم است نحوه استفاده از این شی. آیا دارنده پروانه با استفاده از آن در محصولات یا خدمات می تواند مجوزهای فرعی را ترک کند یا از حق مالکیت معنوی بهره برداری کند؟ سوم ، قلمرو (به عنوان مثال هلند ، بنلوکس ، اروپا و ...) که ممکن است در آن مجوز استفاده شود نیز باید مشخص شود. سرانجام ، مدت زمان باید توافق شود ، که ممکن است ثابت یا نامحدود باشد. اگر حق مالکیت معنوی مربوط محدودیت زمانی داشته باشد ، این نیز باید در نظر گرفته شود.

انواع مجوزها

در این توافق نامه باید مشخص شود که چه نوع مجوزی است. امکانات گوناگونی وجود دارد که اینها متداول ترین آنها هستند:

  • انحصاری: دارنده پروانه به تنهایی حق استفاده یا بهره برداری از حق مالکیت معنوی را کسب می کند.
  • غیر انحصاری: مجوز دهنده می تواند علاوه بر دارنده پروانه ، به اشخاص دیگر نیز مجوز دهد و از حق مالکیت معنوی خود استفاده و بهره برداری کند.
  • تنها: یک نوع مجوز نیمه انحصاری که در آن یک دارنده پروانه می تواند از حق مالکیت معنوی در کنار مجوز دهنده استفاده و بهره برداری کند.
  • باز: هر شخص علاقه مند که شرایط را داشته باشد مجوز دریافت می کند.

غالباً می توان برای مجوز انحصاری هزینه بالاتری بدست آورد ، اما اینکه آیا این گزینه مناسبی است به شرایط خاص بستگی دارد. یک مجوز غیر انحصاری ممکن است انعطاف پذیری بیشتری ارائه دهد. علاوه بر این ، اگر مجوز انحصاری بدهید ، ممکن است فایده چندانی نداشته باشد ، زیرا انتظار دارید طرف مقابل ایده یا مفهوم شما را تجاری کند ، اما در این صورت دارنده پروانه کاری انجام نمی دهد. بنابراین ، می توانید تعهدات خاصی را درمورد اینکه حداقل باید با حقوق مالکیت معنوی شما چه کاری انجام دهد ، به وی تحمیل کنید. بسته به نوع مجوز ، تعیین صحیح شرایط اعطای جواز بسیار مهم است.

جنبه های دیگر

سرانجام ، ممکن است جنبه های دیگری نیز وجود داشته باشد که معمولاً در توافق نامه مجوز بررسی می شود:

  • La پرداخت و مقدار آن اگر هزینه ای دریافت شود ، می تواند یک مقدار ثابت دوره ای (هزینه پروانه) ، حق امتیاز (به عنوان مثال ، درصدی از گردش مالی) یا یکبار مصرف باشد (مبلغ کل) دوره ها و ترتیبات عدم پرداخت یا تأخیر پرداخت باید توافق شود.
  • قانون قابل اجرا ، دادگاه صالح or داوری / میانجیگری
  • اطلاعات محرمانه و محرمانه بودن
  • حل و فصل تخلفات از آنجایی که خود صاحب پروانه از نظر قانونی مجاز به شروع مراحل بدون مجوز برای انجام این کار نیست ، در صورت لزوم باید این توافق نامه تنظیم شود.
  • قابلیت انتقال مجوزاگر انتقال پذیری مورد نظر مجوز دهنده نیست ، باید در این توافق شود قرارداد.
  • انتقال دانش: توافق نامه مجوز نیز می تواند برای دانش فنی منعقد شود. این دانش محرمانه است ، معمولاً ماهیت فنی دارد که شامل حقوق ثبت اختراع نمی شود.
  • توسعه های جدید. توافقاتی نیز باید در مورد اینکه آیا پیشرفتهای جدید مالکیت معنوی نیز تحت پوشش پروانه دارنده پروانه قرار گرفته اند صورت گیرد. همچنین ممکن است موردی باشد که دارنده پروانه محصول را بیشتر توسعه دهد و پروانه دهنده بخواهد از این مزیت بهره مند شود. در آن صورت ، می توان مجوزی غیر انحصاری برای مجوز تحولات جدید مالکیت معنوی را تعیین کرد.

به طور خلاصه ، توافق نامه مجوز توافقی است که در آن به یک پروانه دهنده حق استفاده و / یا بهره برداری از دارایی معنوی توسط یک پروانه دهنده تعلق می گیرد. این درصورتی مفید است که مجوز دهنده بخواهد مفهوم یا کار خود را توسط دیگری تجاری کند. توافق نامه مجوز مانند قرارداد دیگر نیست. دلیل آن این است که این توافق نامه مفصلی است که می تواند از نظر دامنه و شرایط متفاوت باشد. به عنوان مثال ، این ممکن است در حقوق مالکیت معنوی مختلف و نحوه استفاده از آنها اعمال شود ، و همچنین تفاوت هایی در زمینه پاداش و انحصار پذیری وجود دارد. امیدوارم که این مقاله ایده خوبی در مورد توافق نامه مجوز ، هدف آن و مهمترین جنبه های محتوای آن به شما ارائه دهد.

آیا بعد از خواندن این مقاله هنوز سوالی در مورد این توافق نامه دارید؟ پس لطفا تماس بگیرید Law & More. وکلای ما متخصص حقوق مالکیت فکری ، به ویژه در زمینه حق چاپ ، قانون علائم تجاری ، نام تجاری و حق ثبت اختراع هستند. ما آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما هستیم و همچنین خوشحال خواهیم شد که به شما در تهیه توافق نامه مجوز مناسب کمک کنیم.

Law & More