رفتار متجاوزانه در محل کار

رفتار متجاوزانه در محل کار

#MeToo، درام پیرامون صدای هلند، فرهنگ ترس در De Wereld Draait Door و غیره. اخبار و رسانه های اجتماعی مملو از داستان هایی در مورد رفتارهای متجاوزانه در محل کار هستند. اما نقش کارفرما در مورد رفتار متجاوزانه چیست؟ شما می توانید در مورد آن در این وبلاگ بخوانید.

رفتار متجاوزانه چیست؟

رفتار متجاوزانه به رفتار فردی اطلاق می شود که در آن مرزهای فرد دیگر رعایت نمی شود. این می تواند شامل آزار جنسی، قلدری، پرخاشگری یا تبعیض باشد. رفتار فرامرزی می تواند هم به صورت آنلاین و هم آفلاین انجام شود. رفتار متجاوزانه خاص ممکن است در ابتدا بی‌گناه به نظر برسد و آزاردهنده نباشد، اما اغلب در سطح فیزیکی، عاطفی یا ذهنی به طرف مقابل آسیب می‌رساند. این آسیب می تواند مشکلات جدی سلامتی برای فرد درگیر ایجاد کند اما در نهایت به صورت نارضایتی شغلی و افزایش غیبت به کارفرما آسیب می رساند. بنابراین باید در محل کار مشخص شود که چه رفتاری مناسب یا نامناسب است و در صورت عبور از این مرزها چه عواقبی در پی خواهد داشت.

تعهدات کارفرما

بر اساس قانون شرایط کار، کارفرمایان باید محیط کاری امن را تضمین کنند. کارفرما باید اقداماتی را برای پیشگیری و مقابله با رفتار متخلفانه انجام دهد. کارفرمایان معمولاً با پیروی از یک پروتکل رفتاری و تعیین یک مشاور محرمانه با این موضوع برخورد می کنند. علاوه بر این، شما باید خودتان الگوی خوبی باشید.

پروتکل انجام

یک سازمان باید در مورد مرزهایی که در فرهنگ سازمانی اعمال می شود و نحوه برخورد با مواردی که از این مرزها عبور می کنند، شفافیت داشته باشد. این نه تنها تضمین می کند که کارمندان کمتر از این مرزها عبور می کنند، بلکه کارمندانی که با رفتارهای متجاوزانه مواجه می شوند می دانند که کارفرمای آنها از آنها محافظت می کند و باعث می شود احساس امنیت بیشتری کنند. بنابراین، چنین پروتکل‌هایی باید آشکار سازند که چه رفتاری از کارکنان انتظار می‌رود و چه رفتاری تحت رفتار متجاوزانه قرار می‌گیرد. همچنین باید توضیحی در مورد اینکه چگونه یک کارمند می‌تواند رفتار متخلفانه را گزارش کند، اقداماتی که کارفرما پس از چنین گزارشی انجام می‌دهد و پیامدهای رفتار متخلفانه در محل کار را شامل شود. البته ضروری است که کارمندان از وجود این پروتکل اطلاع داشته باشند و کارفرما مطابق آن عمل کند.

متولی

با انتصاب یک معتمد، کارمندان یک نقطه تماس برای پرسیدن سوال و تهیه گزارش دارند. بنابراین یک امانتدار به دنبال ارائه راهنمایی و حمایت از کارکنان است. معتمد می تواند یک شخص در داخل یا مستقل از خارج از سازمان باشد. یک فرد معتمد خارج از سازمان این مزیت را دارد که هرگز درگیر مشکل نمی شود، که ممکن است نزدیک شدن به آنها را آسان تر کند. همانند پروتکل رفتار، کارمندان باید با فرد مورد اعتماد و نحوه تماس با آنها آشنا باشند.

فرهنگ سازمانی

نکته پایانی این است که کارفرما باید از یک فرهنگ باز در سازمان اطمینان حاصل کند که در آن چنین موضوعاتی قابل بحث باشد و کارکنان احساس کنند می توانند یکدیگر را برای پاسخگویی به رفتار نامطلوب بخوانند. بنابراین کارفرما باید این موضوع را جدی بگیرد و این نگرش را به کارکنان خود نشان دهد. در صورتی که گزارشی از رفتار فرامرزی تهیه شود، این شامل اقداماتی می‌شود. این مراحل باید بسیار به موقعیت بستگی داشته باشد. با این حال، مهم است که هم به قربانی و هم به سایر کارکنان نشان داده شود که رفتار فرامرزی در محل کار قابل تحمل نخواهد بود.

آیا شما به عنوان یک کارفرما در رابطه با ارائه خط مشی رفتار متخلفانه در محیط کار سوالی دارید؟ یا آیا شما به عنوان یک کارمند قربانی رفتارهای متجاوزانه در محل کار هستید و کارفرمای شما اقدامات کافی را انجام نمی دهد؟ سپس با ما تماس بگیرید! ما وکلای استخدام خوشحال خواهم شد که به شما کمک کند!

 

Law & More