تبعیض بارداری در تمدید قرارداد کار

تبعیض بارداری در تمدید قرارداد کار

معرفی

Law & More اخیراً یکی از کارمندان Wij را مشاوره داده استeindhoven بنیاد در درخواست خود به هیئت حقوق بشر (College Rechten voor de Mens) مبنی بر اینکه آیا این بنیاد به دلیل حاملگی او تمایز ممنوعه ای را بر اساس جنسیت قائل شده است و به شکایت تبعیض او با سهل انگاری رسیدگی می کند.

هیئت حقوق بشر یک نهاد اداری مستقل است که از جمله در موارد فردی در مورد وجود تبعیض در محل کار، تحصیل یا به عنوان مصرف کننده قضاوت می کند.

Stichting Wijeindhoven بنیادی است که برای شهرداری کار انجام می دهد Eindhoven در حوزه اجتماعی این بنیاد حدود 450 کارمند دارد و با بودجه 30 میلیون یورویی فعالیت می کند. از میان این کارمندان، حدود 400 نفر از افراد عمومی هستند که با 25,000 نفر ارتباط برقرار می کنند Eindhoven ساکنان هشت تیم محله. موکل ما یکی از ژنرال ها بود.

در 16 نوامبر 2023، هیئت رأی خود را صادر کرد.

کارفرما تبعیض جنسیتی ممنوع کرد

در این دادرسی، موکل ما حقایقی را ادعا کرد که حاکی از تبعیض جنسیتی بود. هیئت بر اساس آنچه او ارائه کرد، دریافت که عملکرد او الزامات را برآورده می کند. علاوه بر این، کارفرما هرگز او را برای پاسخگویی به کاستی‌های عملکردش فرا نخواند.

این کارمند مدتی به دلیل بارداری و پدر و مادر بودن غایب بود. وگرنه هیچ وقت غایب نبود. قبل از غیبت، او همچنان مجوز حضور در تمرین را دریافت کرد.

یک روز پس از بازگشت، کارمند با سرپرست و افسر منابع انسانی خود جلسه ای داشت. در این گفتگو مشخص شد که کارمندی پس از پایان قرارداد موقت وی ادامه نخواهد داشت.

کارفرما بعداً اعلام کرد که تصمیم برای عدم تمدید به دلیل عدم دید در محل کار است. این عجیب است زیرا کارمند موقعیتی دوره گرد داشت و بنابراین عمدتاً بر اساس فردی عمل می کرد.

هیأت می‌بیند که:

متهم نتوانسته ثابت کند که حاملگی (غیبت مربوط به کارمند) دلیل بر عدم تمدید قرارداد کار نبوده است. بنابراین متهم تبعیض جنسیتی مستقیم علیه متقاضی ایجاد کرد. تبعیض مستقیم ممنوع است مگر اینکه استثنایی قانونی اعمال شود. نه استدلال شده است و نه نشان داده شده که چنین است. بنابراین هیئت تشخیص می دهد که متهم با عدم انعقاد قرارداد کاری جدید با متقاضی، تبعیض جنسیتی ممنوع علیه متقاضی انجام داده است.»

رسیدگی بی دقت به شکایت تبعیض

در ویج شناخته شده نبودeindhoven کجا و چگونه شکایت تبعیض را تنظیم کنیم. بنابراین، کارمند شکایت کتبی تبعیض را از مدیر و مدیر تنظیم کرد. مدیر پاسخ داد که پرس و جوهای داخلی انجام داده است و بر این اساس با دیدگاه کارمند موافق نیست. مدیر به امکان طرح شکایت نزد مشاور محرمانه خارجی اشاره می کند. سپس شکایتی نزد آن مشاور محرمانه ثبت می شود. دومی سپس اطلاع می دهد که متهم در آدرس اشتباه است. مشاور محرمانه به او اطلاع می دهد که هیچ حقیقت یاب، مانند شنیدن هر دو طرف بحث یا انجام تحقیقات، انجام نمی دهد. سپس کارمند دوباره از مدیر می خواهد که به شکایت رسیدگی کند. سپس مدیر به او اطلاع می دهد که به سمت خود ادامه می دهد زیرا شکایت ارائه شده حاوی واقعیت ها و شرایط جدیدی نیست.

پس از اعلام این که اقدامات بعدی با هیئت حقوق بشر، ویج انجام شده استeindhoven تمایل خود را برای بحث در مورد ادامه اشتغال یا غرامت به شرط پس گرفتن شکایت به هیئت مدیره اعلام کرد.

هیئت در این خصوص موارد زیر را متذکر می شود:

«که، علی‌رغم شکایت بسیار مستدل و ملموس متقاضی تبعیض، متهم به شکایت بیشتر رسیدگی نکرد. به نظر هیأت، متهم باید این کار را می کرد. در چنین حالتی پاسخ بسیار موجز کارگردان نمی تواند کفایت کند. با صدور حکم، بدون جلسه استماع، مبنی بر عدم وجود محتوای کافی برای شکایت تبعیض، متهم به تعهد خود در رسیدگی دقیق به شکایت متقاضی کوتاهی کرد. علاوه بر این، شکایت تبعیض همیشه مستلزم یک پاسخ مستدل است.»

پاسخ از Wijeindhoven

با توجه به Eindhovenداگبلاد، ویجeindhovenپاسخ این است: «ما این قضاوت را جدی می‌گیریم. تبعیض به هر شکلی که باشد مستقیماً بر خلاف معیارها و ارزش های ما است. متاسفیم که ناخواسته این تصور را ایجاد کردیم که به دلیل شکایت بارداری قرارداد خود را تمدید نکردیم. ما توصیه ها را جدی خواهیم گرفت و بررسی خواهیم کرد که چه گام های بهبودی باید برداریم."

پاسخ از Law & More

Law & More از حکم شورای حقوق بشر استقبال می کند. این شرکت خوشحال است که به مبارزه با تبعیض کمک می کند. برای ترویج برابری جنسیتی در محل کار باید با تبعیض مرتبط با بارداری مبارزه کرد.

Law & More