شرایط و ضوابط عمومی: آنچه شما باید بدانید - تصویر

شرایط و ضوابط عمومی: آنچه شما باید بدانید

هنگامی که چیزی را در یک فروشگاه وب خریداری می کنید - حتی قبل از اینکه فرصتی برای پرداخت الکترونیکی داشته باشید - معمولاً از شما خواسته می شود جعبه ای را علامت گذاری کنید که به موجب آن اعلام می کنید با شرایط و ضوابط عمومی وب شاپ موافقت می کنید. اگر آن جعبه را علامت بزنید بدون اینکه شرایط و ضوابط عمومی را بخوانید ، یکی از بسیاری از آنها هستید. به سختی کسی آنها را قبل از علامت زدن می خواند. با این حال ، این خطرناک است. شرایط و ضوابط عمومی ممکن است حاوی محتوای ناخوشایند باشد. شرایط و ضوابط عمومی ، موضوع چیست؟

شرایط و ضوابط عمومی را اغلب چاپ کوچک قرارداد می نامند

آنها حاوی قوانین و مقررات اضافی هستند که با توافق نامه مطابقت دارند. در قانون مدنی هلند می توان قوانینی را پیدا کرد که شرایط و ضوابط عمومی باید رعایت کند و یا اینکه صریحاً ممکن است آنها را رعایت نکند.

ماده 6: 231 فرعی قانون مدنی هلند تعریف زیر را در مورد شرایط و ضوابط عمومی ارائه می دهد:

"یکی یا بیشتر بند که فرموله شده است به جز موارد توضيح داده شده در تعدادي از توافق نامه ها بند پرداختن به عناصر اصلی توافق ، تا آنجا که دومی واضح و قابل درک باشند ».

در ابتدا ، هنر. 6: 231 فرعی از قانون مدنی هلند در مورد بندهای کتبی صحبت کرد. با این حال ، با اجرای مقررات 2000/31 / EG ، در رابطه با تجارت الکترونیکی ، کلمه «نوشته شده» حذف شد. این بدان معنی است که شرایط و ضوابط عمومی که به طور شفاهی مورد خطاب هستند نیز قانونی هستند.

این قانون درباره "کاربر" و "طرف مقابل" صحبت می کند. کاربر کسی است که از شرایط و ضوابط کلی در توافق استفاده می کند (ماده 6: 231 زیر ب قانون قانون مدنی هلند). این معمولاً شخصی است که کالا را می فروشد. طرف مقابل کسی است که با امضای سند کتبی یا به طریقی دیگر, تأیید می کند که شرایط و ضوابط عمومی را پذیرفته است (ماده 6: 231 فرعی قانون مدنی هلند).

جنبه های اصلی به اصطلاح توافق نامه در محدوده قانونی شرایط و ضوابط عمومی قرار نمی گیرد. این جنبه ها جزئی از شرایط و ضوابط عمومی نیستند. این در شرایطی است که بندها جوهر توافق را تشکیل می دهند. اگر در قوانین و مقررات عمومی گنجانده شده باشد ، معتبر نیستند. یک جنبه اصلی مربوط به جنبه های توافق بسیار اساسی است که بدون آنها توافق هرگز تحقق نمی یابد که هدف از دستیابی به توافق حاصل نمی شود.

نمونه هایی از مباحثی که در جنبه های اصلی یافت می شود عبارتند از: کالایی که داد و ستد می شود ، قیمتی که طرف مقابل باید بپردازد و کیفیت یا کمیت کالایی که فروخته می شود / خریداری می شود.

هدف از تنظیم قانونی قوانین و مقررات عمومی سه برابر است:

  • تقویت کنترل قضایی درمورد محتوای شرایط و ضوابط عمومی برای محافظت از طرفین (پیشخوان) که شرایط و ضوابط عمومی در آن اعمال می شود ، به ویژه مصرف کنندگان.
  • تأمین امنیت حقوقی حداکثر در رابطه با کاربرد و (عدم) پذیرش محتوای شرایط و ضوابط عمومی.
  • تحریک گفتگو بین کاربران با شرایط و ضوابط عمومی و به عنوان مثال طرفهایی که هدف آنها بهبود منافع افراد درگیر است ، مانند سازمانهای مصرف کننده.

خوب است آگاه شویم که مقررات حقوقی مربوط به شرایط و مقررات عمومی در مورد قراردادهای کار ، قراردادهای کار جمعی و معاملات تجاری بین المللی اعمال نمی شود.

وقتی موضوع مربوط به شرایط و ضوابط عمومی به دادگاه ارسال شود ، کاربر باید اعتبار نظرات خود را اثبات کند. به عنوان مثال ، وی می تواند این نکته را بیان کند که اصطلاحات و ضوابط عمومی قبلاً در سایر موافقت نامه ها استفاده شده است. نکته اصلی در داوری ، معنایی است که طرفین ممکن است به طور منطقی به شرایط و ضوابط عمومی و آنچه ممکن است از یکدیگر انتظار داشته باشند پایبند باشند. در صورت تردید ، فرمولی که برای مصرف کننده بیشترین مثبت را داشته باشد غالب است (ماده 6: 238 بند 2 قانون مدنی هلند).

کاربر موظف است طرف مقابل را در مورد شرایط و ضوابط عمومی اطلاع دهد (ماده 6: 234 قانون مدنی هلند). او می تواند این وظیفه را با واگذاری شرایط و ضوابط عمومی به طرف مقابل تحقق بخشد (ماده 6: 234 بند 1 قانون مدنی هلند). کاربر باید بتواند ثابت کند که او این کار را کرده است. در صورت عدم امکان تحویل ، کاربر باید قبل از تنظیم توافق نامه ، به طرف مقابل اطلاع دهد که شرایط و ضوابط عمومی وجود دارد و مکانهایی که می توان آنها را یافت و خواند ، به عنوان مثال در اتاق بازرگانی یا اداره دادگاه (هنر بند 6: 234 بند 1 قانون مدنی هلند) یا می تواند در صورت سؤال آنها را به طرف مقابل ارسال كند.

این کار باید فوراً و با هزینه های کاربر انجام شود. در غیر اینصورت دادگاه می تواند شرایط و ضوابط عمومی را باطل اعلام کند (ماده 6: 234 قانون مدنی هلند) ، مشروط بر اینکه کاربر بتواند به طور منطقی این شرط را برآورده کند. فراهم آوردن دسترسی به شرایط و ضوابط عمومی نیز می تواند بصورت الکترونیکی انجام شود. این در هنر حل شده است. بند 6 و 234 ماده 2 و 3 قانون مدنی هلند. در هر صورت ، تأمین الکترونیکی در هنگام برقراری توافق نامه بصورت الکترونیکی مجاز است.

در صورت تهیه الکترونیکی ، طرف مقابل باید بتواند شرایط و ضوابط عمومی را ذخیره کند و باید زمان کافی برای خواندن آنها داشته باشد. هنگامی که توافق نامه بصورت الکترونیکی برقرار نباشد ، طرف مقابل باید با ماده الکترونیکی موافقت کند (ماده 6: 234 بند 3 قانون مدنی هلند).

آیا آیین نامه فوق الذکر جامع است؟ از حكم دیوان عالی هلند (ECLI: NL: HR: 1999: ZC2977: Geurtzen / Kampstaal) می توان نتیجه گرفت كه این آیین نامه جامع بوده است. با این حال ، دادگاه عالی با این اصلاحیه ، این نتیجه گیری را رد می کند. در این اصلاحیه تصریح شده است که وقتی ممکن است فرد تصور کند که طرف مقابل می داند که می تواند شرایط و ضوابط عمومی را بداند ، اعلام شرایط و ضوابط عمومی بی اعتبار نیست.

قانون مدنی هلند آنچه را که باید در شرایط و ضوابط عمومی لحاظ شود ، بیان نمی کند ، اما می گوید آنچه را نمی توان گنجانید. همانطور که گفته شد ، این جنبه های اصلی توافق ، مانند کالایی که خریداری می شود ، قیمت و مدت زمان توافق است. بعلاوه ، الف لیست سیاه و یک لیست خاکستری در ارزیابی (ماده 6: 236 و هنر 6: 237 قانون مدنی هلند) که شامل بندهای غیر منطقی است ، استفاده می شود. لازم به ذکر است که لیست سیاه و خاکستری در مواردی قابل اجرا است که شرایط و ضوابط کلی در مورد توافق های بین یک شرکت و یک مصرف کننده اعمال شود (B2C).

La لیست سیاه (ماده 6: 236 قانون مدنی هلند) شامل بندهایی است كه هرگاه در شرایط و ضوابط عمومی لحاظ شود ، طبق قانون منطقی تلقی نمی شوند.

لیست سیاه دارای سه بخش است:

  1. آیین نامه هایی که طرف مقابل را از حق و شایستگی محروم می کند. مثال آن محرومیت از حق تحقق (ماده 6: 236 فرعی از قانون مدنی هلند) یا محرومیت یا محدودیت حق انحلال توافق (ماده 6: 236 فرعی قانون مدنی هلند).
  2. آیین نامه هایی که به کاربر حقوق یا شایستگی های اضافی اعطا می کنند. برای مثال ، بندهایی که به کاربر اجازه می دهد ظرف سه ماه پس از ورود به توافق ، قیمت یک محصول را بالا ببرد ، مگر اینکه طرف مقابل مجاز به انحلال توافق در چنین مواردی باشد (ماده 6: 236 فرعی i هلندی مدنی کد)
  3. انواع مقررات با ارزش مختلف اثباتي (ماده 6: 236 فرضي قانون مدني هلند). به عنوان مثال ، ادامه خودکار اشتراک در یک ژورنال یا دوره ای ، بدون رویه صحیح برای لغو اشتراک (ماده 6: 236 زیر و ص از قانون مدنی هلند).

La لیست خاکستری شرایط و ضوابط عمومی (ماده 6: 237 قانون مدنی هلند) حاوی آیین نامه هایی است که ، در شرایط و ضوابط عمومی ، گنجانده می شود که غیر منطقی سنگین باشد. این بندها به هیچ وجه تعریف ناپذیر نیستند.

نمونه هایی از این بندها عبارتند از محدودیت اساسی در تعهدات کاربر نسبت به طرف مقابل (ماده 6: 237 فر b قانون مدنی هلند) ، بندهایی که به کاربر مدت طولانی غیرمعمول برای تحقق توافق را می دهد ( ماده 6: 237 فرعی قانون مدنی هلند) یا بندهایی که طرف مقابل را به یک مدت کنسل شدن طولانی تر از کاربر متعهد می کند (ماده 6: 237 فرعی قانون مدنی هلند).

تماس با ما

اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا اظهارنظر دیگری داشتید ، با تماس با آقای تماس بگیرید. ماکسیم هوداک ، وکیل مدافع در Law & More از طریق maxim.hodak@lawandmore.nl یا آقای. تام میویس ، وکیل دادگستری در Law & More از طریق tom.meevis@lawandmore.nl یا با ما با شماره +31 (0) 40-3690680 تماس بگیرید.

Law & More