حقوق نشر و پرتره

حقوق نشر و پرتره

یکی از مباحث مورد بحث در جام جهانی 2014. رابین ون پرسی که در یک شیرجه سرعتی و با ضربه سر زیبا امتیاز مقابل اسپانیا را برابر می کند. عملکرد عالی او همچنین منجر به تبلیغ Calvé در قالب پوستر و تبلیغات شد. این آگهی تبلیغاتی داستان یک رابین ون پرسی 5 ساله است که با همان غواصی غواصی ورود خود را به Excelsior بدست می آورد. رابین احتمالاً برای تبلیغات تجاری خوب پرداخت شده است ، اما آیا می توان بدون استفاده از پرسی این حق چاپ را نیز تغییر داد و اصلاح کرد؟

تعریف

سمت راست پرتره بخشی از حق چاپ است. قانون کپی رایت ، دو موقعیت را برای حقوق پرتره از هم جدا می کند ، یعنی یک پرتره که به هنگام تعیین تکلیف ساخته شده است و یک پرتره که در انتساب ساخته نشده است. بین هر دو وضعیت اختلاف عمده ای در پیامدهای انتشار و حقوق طرفین درگیر وجود دارد.

حقوق نشر و پرتره

چه زمانی از یک پرتره صحبت می کنیم درست است؟ قبل از اینکه به این سؤال پاسخ داده شود که یک پرتره در چیست و این حق تا چه حد به دست می آید ، ابتدا باید به این سؤال برسیم که پرتره در چیست؟ توضیحات این قانون توضیحی کامل و واضح ارائه نمی دهد. به عنوان توضیحی برای پرتره آورده شده است: "تصویری از چهره یک فرد ، با یا بدون سایر قسمت های بدن ، به هر شکلی که ساخته شود".

اگر فقط به این توضیحات نگاه کنیم ، ممکن است فکر کنیم که یک پرتره فقط شامل چهره یک شخص است. به هر حال، این چنین نیست. اتفاقاً ، ضمیمه: "به هر طریقی که ساخته شود" به این معنی است که برای پرتره مهم نیست که عکس ، نقاشی یا هر شکل دیگری طراحی شده باشد. پخش تلویزیونی یا کاریکاتور نیز می تواند در محدوده یک پرتره قرار گیرد. این امر روشن می کند که دامنه اصطلاح "پرتره" دامنه وسیعی دارد. پرتره همچنین شامل یک فیلم ، تصویر یا نمایش گرافیکی است. دادرسی های مختلفی در رابطه با این موضوع انجام شده است و دیوان عالی کشور در نهایت جزئیات بیشتری در این باره ارائه کرده است ، یعنی اصطلاح "پرتره" هنگامی که شخصی به روشی قابل تشخیص به تصویر کشیده می شود ، استفاده می شود. این تشخیص را می توان در ویژگی های صورت و صورت یافت ، اما در مورد دیگری نیز یافت می شود. به عنوان مثال ، به یک وضعیت مشخص یا مدل مو فکر کنید. محیط اطراف نیز می تواند نقش داشته باشد. فردی که در جلوی ساختمانی که آن شخص در آن کار می کند قدم می زند بیشتر از زمانی که این فرد در مکانی به تصویر کشیده شود که معمولاً هرگز به آنجا نمی رود ، شناخته می شود.

حقوق قانونی

اگر شخصی که به تصویر کشیده شده است در یک عکس قابل تشخیص باشد و همچنین منتشر شود ممکن است نقض پرتره رخ دهد. باید مشخص شود که این پرتره سفارش داده شده است یا نه و اینکه آیا حریم خصوصی بر آزادی بیان حاکم است. اگر شخصی مأمور ساختن یک پرتره باشد ، این پرتره فقط در صورت انتشار مجوز ممکن است در معرض دید عموم قرار گیرد. در حالی که حق چاپ این اثر متعلق به سازنده پرتره است ، او نمی تواند آن را بدون اجازه عمومی کند. طرف دیگر این سکه این است که شخص تصویر شده نیز مجاز به انجام همه کارها با پرتره نیست. البته ممکن است فرد به تصویر کشیده شده از این پرتره برای اهداف خصوصی استفاده کند. اگر شخصی که به تصویر کشیده می خواهد پرتره را عمومی کند ، باید از خالق آن مجوز داشته باشد. از این گذشته ، خالق حق چاپ دارد.

براساس بخش 21 قانون کپی رایت ، از نظر تئوری سازنده حق چاپ آزادانه پرتره را دارد. با این حال ، این یک حق مطلق نیست. فرد مشمول اگر و در حدی که علاقه معقول به انجام این کار دارد ، می تواند علیه نشریه اقدام کند. از حق حریم خصوصی غالباً به عنوان یک علاقه منطقی یاد می شود. افراد مشهوری مانند ورزشکاران و هنرمندان ممکن است علاوه بر علاقه منطقی ، منافع تجاری نیز داشته باشند تا از انتشار آن جلوگیری کنند. علاوه بر علاقه تجاری ، مشهور ممکن است علاقه دیگری نیز داشته باشد. از این گذشته ، این احتمال وجود دارد که وی به دلیل انتشار ، به شهرت خود آسیب برساند. از آنجا که مفهوم "بهره معقول" ذهنی است و طرفین به طور کلی تمایلی به توافق در مورد منافع ندارند ، می بینید که بسیاری از مراحل دادرسی در مورد این مفهوم در حال انجام است. سپس تصمیم گیری در مورد اینکه آیا علاقه شخصی که به تصویر کشیده شده است بر منافع سازنده و نشریه است یا نه ، به دادگاه بستگی دارد.

دلایل زیر برای سمت راست پرتره مهم است:

  • علاقه معقول
  • علاقه تجاری

اگر نمونه ای از رابین ون پرسی را بررسی کنیم ، بدیهی است که وی با توجه به شهرت والای خود ، هم از نظر منطقی و هم از نظر تجاری برخوردار است. قوه قضاییه تعیین کرده است که منافع مالی و تجاری یک ورزشکار برتر را می توان به معنای بخش 21 قانون کپی رایت در نظر گرفت. به موجب این مقاله ، در صورت علاقه منطقی آن شخص با افشای ، انتشار و تکثیر پرتره بدون رضایت شخص به تصویر کشیده در پرتره مجاز نیست. این ورزشکار برتر ممکن است برای اجازه استفاده از پرتره خود برای مقاصد تجاری هزینه ای را پرداخت کند. به این ترتیب او همچنین می تواند از محبوبیت خود سود بکشد ، این می تواند به عنوان مثال یک قرارداد حمایت مالی را بگیرد. اما اگر کمتر شناخته شده باشید ، در مورد فوتبال آماتور چه می توانید بگویید؟ در شرایط خاص ، حق پرتره در مورد ورزشکاران برتر آماتور نیز صدق می کند. در حكم شركت Vanderlyde / Spaarnestad يك ورزشكار آماتور با انتشار پرتره خود در يك مجله هفتگي مخالفت كرد. پرتره بدون كمك او ساخته شده بود و او مجوز نداده بود و يا غرامت مالي را براي انتشار چاپ كرده بود. دادگاه در نظر گرفت که اگر این محبوبیت از ارزش بازار برخوردار باشد ، یک ورزشکار آماتور نیز حق دارد از محبوبیت وی استفاده کند.

نقض

اگر به نظر می رسد منافع شما نقض شده است ، می توانید ممنوعیت انتشار آن را درخواست کنید ، اما همچنین ممکن است از تصویر شما قبلاً استفاده شده باشد. در این صورت شما می توانید جبران خسارت شوید. این جبران خسارت زیاد نیست اما به عوامل مختلفی بستگی دارد. چهار گزینه برای اقدام علیه نقض حقوق پرتره وجود دارد:

  • نامه احضار با اعلان ممتنع
  • احضار دادرسی مدنی
  • ممنوعیت انتشار
  • جبران

مجازات

در لحظه ای که مشخص می شود حق پرتره کسی نقض می شود ، اغلب ضروری است که هر چه زودتر ممنوعیت انتشار بیشتر در دادگاه را صادر کنید. بسته به شرایط موجود ، امکان حذف نشریات از بازار تجاری نیز وجود دارد. این فراخوان نامیده می شود. این رویه اغلب با ادعای خسارت همراه است. به هر حال ، با عمل برخلاف تصوير درست ، شخصي كه تصوير شده است ممكن است متحمل خسارت شود. میزان جبران خسارت بستگی به خسارت وارده دارد ، اما همچنین به پرتره و نحوه نمایش فرد بستگی دارد. همچنین طبق ماده 35 قانون حق نسخه برداری جریمه نقدی در نظر گرفته شده است. اگر حق پرتره نقض شود ، متخلف حق پرتره مقصر نقض قانون است و جریمه می شود.

اگر حق شما نقض شده است ، می توانید خسارت را نیز مطالبه کنید. اگر تصویر شما قبلاً منتشر شده است می توانید این کار را انجام دهید و فکر می کنید علاقه های شما نقض شده است.

میزان غرامت غالباً توسط دادگاه تعیین می شود. دو نمونه مشهور "عکس تروریستی اسکیپول" است که در آن پلیس نظامی مردی با ظاهر مسلمان را برای بررسی امنیتی با متن زیر عکس "آیا اسکیپول هنوز امن است؟" و وضعیت مردی که در حال رفتن به قطار بود ، فتوشاپ شده است و در حال عبور از منطقه نور قرمز است و در روزنامه تحت عنوان "زیرچشمی نگاه کردن به فاحشه ها" به پایان می رسد.

در هر دو مورد قضاوت شد که حریم خصوصی بیشتر از آزادی بیان عکاس است. این بدان معنی است که شما نمی توانید هر عکسی را که در خیابان می گیرید فقط منتشر کنید. معمولاً این نوع هزینه ها بین 1500 تا 2500 یورو است.

اگر علاوه بر علاقه معقول ، منافع تجاری نیز وجود داشته باشد ، جبران خسارت می تواند بسیار بیشتر باشد. این غرامت پس از آن بستگی به آنچه در تکالیف مشابه ارزش آن را داشته باشد و به همین دلیل می تواند به ده ها هزار یورو باشد ، بستگی دارد.

تماس با ما

با توجه به مجازات های احتمالی ، عاقلانه است که هنگام انتشار پرتره با دقت عمل کنید و تا حد امکان سعی کنید مجوز مربوطه را از قبل بدست آورید. از این گذشته ، این مسئله بعد از بحث و گفتگوهای زیادی اجتناب می کند.

اگر دوست دارید درباره موضوع حقوق پرتره اطلاعات بیشتری کسب کنید یا می توانید بدون مجوز از پرتره های خاصی استفاده کنید ، یا اگر فکر می کنید شخصی به درستی پرتره شما را نقض کرده است می توانید با وکلا تماس بگیرید Law & More.

Law & More